Skybert og Knerten er bra for barnet

Fantasivenner gir sosiale barn

Har barnet ditt venner du aldri har møtt eller sett? Det bidrar til til kreativitet, trygghet og god språkutvikling.

FURUROT MED SJEL: Anne Cath. Vestlys Knerten har sjarmert oss i snart 50 år. Trepinnen er Lillebrors beste venn.
FURUROT MED SJEL: Anne Cath. Vestlys Knerten har sjarmert oss i snart 50 år. Trepinnen er Lillebrors beste venn. Foto: FOTO: Filmweb
Sist oppdatert

Knerten og Skybert er fantasivenner som har fått kultstatus.

Mens Knerten er en trepinne som har fått sjel, er Skybert usynlig.

Å ha fantasivenner i barndommen er vanligere enn du kanskje tror.

Mange barn har en usynlig venn

OLE BRUMM OG VENNENE: De originale tøydokkene som dannet grunnlaget for figurene i bøkene om Ole Brumm.
OLE BRUMM OG VENNENE: De originale tøydokkene som dannet grunnlaget for figurene i bøkene om Ole Brumm. Foto: Foto: Wikimedia Commons

Hva er en fantasivenn?

  • En imaginær venn er en oppfunnet person, dyr eller karakter.
  • Imaginære venner er et psykologisk og sosialt fenomen, der et vennskap eller andre mellommenneskelige forhold foregår i fantasien istedenfor i en ytre fysisk virkelighet.
  • Imaginære venner er fiktive figurer skapt for improvisatorisk rollespill.
  • De har ofte forseggjorte personligheter og adferd.
  • De avslører, ifølge flere teorier om psykologi, et barns angst, frykt, mål og oppfatninger av verden gjennom barnets samtaler.

Kilde: Wikipedia

Ifølge en studie fra University of Washington og University of Oregon har så mange som 65 prosent hatt en imaginær følgesvenn innen de er 7 år.

Halvparten av disse følgesvennene er usynlige.

Resten er leker som blir levende i barnets fantasi.

- Fantasivenner er normale deler av et barns utvikling. Vi har aldri sett på det som et problem at barn har fantasivenner. Men vi har heller aldri ansett det som noe barn bør ha, sier Anne Inger Helmen Borge, professor i utviklingspsykologi.

Barnepsykolog og førsteamanuensis Helge Holgersens erfaring er at barn som har fantasivenner ofte også er ressurssterke, med godt utviklede lekeevner.

- Å ha en imaginær venn krever god tankekapasitet. Barnet må ha evne til å sjonglere mellom fantasi og virkelighet, sier Holgersen.

Gode lekekamerater

Fantasivenner er gode støttespillere og lekekamerater.

- Imaginære venner gir styrke, glede og trygghet i hverdagen. Hvis verden er litt vanskelig, kan barna bruke fantasivennen, sier Holgersen.

Også Helmen Borge opplever at fantasivennene er en ressurs for mange barn.

- Gjennom imaginære venner bruker og utvikler barnet sitt intellekt og fantasi, sier Helmen Borge. Et barn kan også rydde opp i følelser og egne vurderinger ved å ha en fantasivenn å snakke med. På den måten kan fantasivennen hjelpe barnet med å håndtere hverdagen, sier Helmen Borge.

Gir trøst og vennskap

Fordelen med fantasivenner er, ifølge Holgersen, at de overskrider den fysiske verden.

ALBERT ÅBERG
ALBERT ÅBERG

Kjente, kjære og usynlige:

I tegneserier, filmer og bøker er det flust av usynlige venner.

Du kjenner kanskje til disse:

KNERTEN:

  • Lillebrors far pendler, moren jobber og storebror går på skolen.
  • «Redningen» for en litt ensom Lillebror er en fururot som ser ut som et menneske.
  • Han blir Lillebrors beste venn. Anne-Cath. Vestlys trepinne har sjarmert oss i snart 50 år.
  • Første bok om Lillebror og Knerten kom ut allerede i 1962, og i 2009 kom den første filmen om trepinnen - til gode kritikker.

TIGER'N:

  • Han er tøytigeren til Tommy og tegneserien Tommy og Tiger'n (eng: Calvin and Hobbes) har moret mange unge og gamle.
  • De to har figurert i 2400 aviser siden tegneseriestripene kom ut i 1985.
  • Forfatter Bill Wattersen eksperimenterte med ulike figurer før han landet på Tommy og Tiger'n.
  • Etter ti år ga han seg plutselig, men gamle striper lever stadig i hefter og i aviser.

KARLSSON PÅ TAKET:

  • En av Astrid Lindgrens godt likte karakterer.
  • Til å begynne med var Karlsson på taket Herr Liljonkvast og var en liten, flygende gubbe som pleide å komme innom og hilse på Astrids datter, Karin, om kveldene.
  • Vennen, som kun ville vise seg for Karin, ble etter hvert til Karlsson på taket. Han ble faktisk utrolig populær i det tidligere Sovjetunionen.
  • En sovjetisk ambassadør fortalte Astrid Lindgren at det fantes to bøker i de fleste sovjetiske hjem: Bibelen og Karlsson på taket, hvorpå Lindgren kjapt repliserte: «Så rart! Jeg visste ikke at Bibelen var så populær.»

OLE BRUMM:

  • Den tykke, gule og snille bamsen som er så glad i honning heter på engelsk Winnie-the-Pooh.
  • Sammen med vennene Nasse Nøff, Tigergutt, Tussi og Kristoffer Robin, Petter Sprett, Ugla, Kengu og Kengurubarnet, byr han på opplevelser i Hundremeterskogen. Skaperen er forfatter Alan Alexander Milnes.
  • Han skrev fire bøker om Brumm på 1920-tallet.
  • Navnet tok han etter bamsen til sønnen Christopher Robin Milne.
  • Ole Brumms venner har navn etter sønnens leketøy. I 1961 ble rettighetene til Ole Brumm og vennene hans kjøpt opp av Disney-konsernet.
  • Ole Brumm er blitt en kultfigur, også for voksne, og han har en stjerne på Hollywood Walk of Fame.
  • Mest kjente sitat: Ja takk, begge deler.

SKYBERT:

  • Albert Åbergs bestekompis. Skybert kan kun ses av Albert som bor alene med pappaen sin.
  • Den første boka om Albert Åberg, God natt, Albert Åberg, kom ut i Sverige i 1972.
  • 39 år senere er han fortsatt en favoritt blant barn.

Kilder: AstridLindgren.se, wikipedia.no

- Det er befriende å ha en venn som tangerer tid og rom, og som du kan forme etter ditt eget bilde, sier Holgersen.

Ifølge den amerikanske psykologen og forfatteren Lawrence Kutner er den viktigste funksjonen til en imaginær følgesvenn at den er et verktøy små barn bruker for å lettere forstå de voksnes verden.

I tillegg kan følgesvennen gi trøst under stressende perioder, vennskap når barnet er ensomt og være noen å legge skylden på når ting går galt.

Gir god språkforståelse

God språkutvikling og god sosial forståelse er blitt trukket fram som positive effekter av imaginære vennskap.

Dette skyldes at barn med fantasivenner får god trening i kommunikasjon gjennom samtaler med sine fantasivenner.

En australsk studie basert på 44 barn konkluderte med at barn med en usynlig venn eller et personifisert leketøy, hadde bedre sosial forståelse og var mer kreative.

Ifølge en av forskerne, dr. Evan Kidd, er barn med innbilte venner bedre til å kommunisere enn andre barn.

Grunnen er at disse barna har mye trening i å interagere med sine fantasivenner.

Her kan du lese mer om barnets utvikling

Fordeler også senere i livet

Dr. Kidd mener at imaginære venner i barndommen gir fordeler også senere i livet.

En studie av universitetsstudenter viste at de som husket å ha en imaginær følgesvenn i barndommen, var mer kreative, mer prestasjonsorienterte og mer emosjonelt responderende.

De fiktive vennene forsvinner ofte når barnet begynner på skolen, men det er heller ikke unormalt å beholde fantasivennen fram til man blir ungdom.

- Min erfaring er at barn begynner å avgrense fantasivenner etter et par år på skolen, sier Holmsen.

Det er også professor Helmen Borges erfaring.

- Det er mest vanlig med imaginære venner i førskolealder. I 7-8-års-alderen forsvinner de ofte. Det kan henge sammen med press fra jevnaldrende og voksnes forventninger, kombinert med at barna ikke lenger har tid til å pleie fantasiverdenen, sier professor Helmen Borge.

Når Skybert bør flytte

Skybert bør flytte, synes pappaen til Albert Åberg.

Årsaken er at Albert skylder på Skybert for alt som går galt.

- Hvis fantasien begynner å ta litt overhånd og er til stede både ved frokost og middag, lørdag og søndag, er det på tide å stoppe litt. Hvis det blir veldig mye fantasi, kan man regulere det ved å minne barnet på den virkelige verden:

Hei du! Her er jeg. Mamma! Og jeg er ordentlig, sier Helmen Borge.

Ønsker du at barnet ditt skal bli en sosial vinner, får du hjelpen du trenger her.

Sett grenser for fantasivennen

Psykolog Holgersen anbefaler foreldre til å spille på lag med barna når de skal sette grenser i forhold til de imaginære vennene.

- Fantasivennen kan ha de samme grensene som barnet. På den måten er den voksne med på leken, sier Holgersen.

Hvis barnet har gjort noe galt, men skylder på fantasivennen, kan foreldrene påpeke at barnet også har ansvar for det som har skjedd.

Grunn til å bekymre seg har man først hvis fantasivennen gjør at barnet isolerer seg sosialt og foretrekker fantasivennen fremfor virkelige venner.

- Etter min erfaring er det ikke de imaginære vennene som da er problemet, men snarere andre ting som ligger bak. Hvis et barn trekker seg tilbake sosialt, er det et tegn på at det sliter med noe, sier Holgersen.

- Unger er så smarte at de vet at de forholder seg til en fantasi. Fra de er ganske små greier de å ta en annens perspektiv og se ting utenfra, sier professor Helmen Borge.

Les også:

Slik blir barnet glad i musikk

Høytlesning gjør barna skoleflinke

Gjør barnerommet om til en jungel

Se video om Anne Cath.Vestlys liv

Kilder: The Medical News 2009, Imaginary friends help children learn, www. drkutner.com. ScienceDaily 2004: Two- Thirds Of School-Age Children Have An Imaginary Companion By Age 7.

NYTT I NORGE: Foreldre & Barn 3til7 - trygge og morsomme dataspill

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også