Mobil til barn

Derfor skal abonnementet stå i barnets navn

Dette må du tenke på når barna får mobiltelefon.

VELG RIKTIG ABONNEMENT: Ekspertene gir deg tipsene til hvordan du unngår skyhøye mobilregninger når ungene får seg mobiltelefon.
VELG RIKTIG ABONNEMENT: Ekspertene gir deg tipsene til hvordan du unngår skyhøye mobilregninger når ungene får seg mobiltelefon. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Først publisert Sist oppdatert

Har du gitt etter for spørsmålene og innsett at det er på tide å kjøpe mobil til ungene? Da er det en del det kan være lurt å huske på.

- Å lære barna om økonomisk fornuft er en viktig del av oppdragelsen, og et mobilabonnement er en gyllen mulighet for lærdom, sier forbrukerøkonom i DnB, Silje Sandmæl.

Hun anbefaler å prate med barna om at det koster penger å bruke mobilen.

- Snakk med dem om hva det koster å ringe, sende en melding eller et bilde, være på internett og kjøpe en app. På denne måten lærer du barnet hvilket ansvar som følger med et mobilabonnement.

Se an behovet

Sandmæl mener det er viktig å se på hva barnet skal bruke mobilen til før du skaffer den.

- Får barna mobil for å kunne ringe deg og andre familiemedlemmer, snakke med venner, være på internett eller spille spill? Spørsmålet du må avklare på forhånd er hva du skal tillate dem å bruke den til og hvilke kostnader du skal tillate i forbindelse med den. Husk at det er vi som foreldre som setter standarden, sier hun.

Forbrukerøkonomen mener det ikke er nødvendig med en smarttelefon til barn som kun skal bruke telefonen til å ringe med.

- Hvorfor skal man utsette dem for unødvendige fristelser? poengterer hun.

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos, er enig med Sandmæl i at barn må lære hva som koster penger.

- Husk å gi barna råd om telefonbruk. I dag er sms og telefonsamtaler som oftest gratis når du kjøper et telefonabonnement, men du må betale for datatrafikk. Lær barna derfor tidlig viktigheten av å gå på et sikkert wifi-nett. Musikk, spill og film som barn er glad i sluker gigabytene, sier han.

Kontantkort eller fri bruk?

Hva man skal velge avhenger mye av bruken. Hvis det kun er for å ringe kan et kontantkort være billigere enn et abonnement. Du kan også lære barna å ringe deg og legge på før du tar den, slik at du ringer opp igjen og er den som betaler.

- Men både med kontantkort og abonnement med fri bruk følger det ansvar. Så lenge du har satt grenser for bruken og snakket med barna om kostnadene knyttet til de ulike funksjonene, blir de nødt til å lære seg å disponere pengene for at de skal strekke til, sier hun.

Sandmæl mener barna bør få mer ansvar for utgiftene etter hvert som de blir eldre.

- Det kan være en av utgiftene de disponerer lommepengene sine til, eller gjennom en deltidsjobb hvis de er fylt 13 år.

Hun understreker også at man må stå imot fristelsen til å fylle på abonnementet hvis du har valgt kontantkort, og dette går tomt før måneden er over.

-  Å kjenne på hvor kjipt det føles å gå tom, vil hjelpe barna til å disponere bruken bedre i fremtiden, mener hun.

Kjøp hver for seg

Også Forbrukerrådet anbefaler foreldre å sette seg godt inn i hvilke abonnement som finnes før de kjøper mobil til barna.

- Det er ikke gøy å få en kjempehøy regning fordi man ikke passet på å skaffe poden det rette abonnementet, sier Skaug Halsos.

Han understreker at valget mellom kontantkort og abonnement avhenger av barnets alder og bruk, men at det lønner seg å kjøpe mobiltelefon og abonnement hver for seg. Dette fordi totalbeløpet ofte blir høyere dersom du kjøper telefonen med binding.

- Et kontantkort gir best kontroll over forbruket, men hvis kontantkortet gir adgang til nettet kan barnet kjøpe inn-app tjenester i spill. Bruker de en telefon som står på deg er det viktig at du har sikret deg at denne typen kjøp må godkjennes med en kode som barna ikke har kjennskap til, sier han.

Lag en kontrakt

For mange små barn kan det være vanskelig å ha oversikt over de økonomiske sidene ved bruk av et mobilabonnement.

- Slik man gjerne skriver kontrakter i voksenverden, kan dette også være et nyttig verktøy når barnet får et mobilabonnement. Skriv ned hvor mye penger barnet får bruke i måneden og hva de får bruke de på. Dette gjør reglene for bruken lettere å forholde seg til, sier Sandmæl.

Hun sier at hvis du tillater barna å kjøpe apper, må du være den som godkjenner og kontrollerer dem før de laster ned.

- Forklar også at penger i et spill ikke nødvendigvis er lekepenger, så slipper du en ubehagelig overraskelse.

Sandmæl lanserte nylig boka «Pengekarusellen». Her går hun nærmere inn på hvordan man kan snakke med barna om økonomi.

- Å gi barna dine et bevisst forhold til pengebruk er å gi dem en god start på livet. I boka gir jeg konkrete råd om hvordan du kan snakke med barna om penger, fra de som smårollinger maser om en ting på butikken til de skal flytte for seg selv for første gang, forteller hun.

Du må være ansvarlig

Barn kan ikke tegne et telefonabonnement, slik at det er du som forelder som må gjøre det og blir den ansvarlige.

Skaug Halsos råder forelder til å la barna stå som bruker av abonnementet, selv om det er du som kjøper det.

-  Da har innholdsleverandøren plikt til å sørge for at innholdet egner seg for barn. Men kontantkort forhindrer uansett ikke kjøp av tjenester som etterfaktureres. Det er opp til den som tilbyr en tjeneste å sikre at kjøper er gammel nok, og da er det greit å vise til at mobilen er registrert på et barn.

Han sier at man også må passe på å registrere abonnementet i reservasjonsregisteret i Brønnøysund og mot oppføring i telefonkatalogen gjennom mobilleverandøren, slik at ikke barna får henvendelser fra telefonselgere eller lignende.

EKSPERTENE: Forbrukerøkonom i DnB, Silje Sandmæl og kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos kommer med gode råd til foreldre om mobilabonnement til barn.
EKSPERTENE: Forbrukerøkonom i DnB, Silje Sandmæl og kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos kommer med gode råd til foreldre om mobilabonnement til barn.