Fysisk aktivitet gir bedre matteresultater
Overraskende funn i studie om hvordan elever lærer best
Nei, det er ikke pugging som gir best resultater.
Ny forskning viser at skoleelever som er fysisk aktive i timen i stedet for bare å sitte stille ved pulten, lærer og husker tunge teorifag bedre.
Effekten er særlig stor i matematikk, skriver forskning.no.
En studie utført ved Universitetet i Stavanger undersøkte effekten av å innføre fysisk aktivitet i andre fag enn gym. Konklusjonen viser at elevene som er fysisk aktive i timen blir mer oppmerksomme, husker bedre og blir mer sosiale. Dette gjelder spesielt i matte.
- Det ser ut som fysisk aktivitet endrer forståelsen på en måte som er gunstig for barnas matematikkferdigheter. Når vi er fysisk aktive skjer det ting i hjernen vår som også har betydning for forståelse, blant annet strømmer det mer blod til hjernen og antall nerveceller i hjernen øker. Det blir også flere forbindelser mellom hjernecellene, sier doktorgradsstipendiat Silje Ekanger Kvaløs til forskning.no.
Ni skoler i Stavanger var med på prosjektet hun utførte i forbindelse med doktorgraden sin.
Motvirker angst
Til forskning.no forklarer hun at de nå ser på hvilke årsaker som kan ligge bak de oppsiktsvekkende resultatene.
Professor i idrettsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Sindre M. Dyrstad, forteller også at barn som er fysisk aktive utvikler bedre koordinasjon og selvfølelse. De har også lavere risiko for å utvikle angst og depresjoner.
- I tillegg til de pedagogiske sidene ved fysisk fagaktivitet kommer de helsemessige effektene av å øke den totale mengden fysisk aktivitet i skolen, sier han til forskning.no.
Denne saken ble første gang publisert 24/02 2016, og sist oppdatert 29/04 2017.