Lær barn å lese med lesehund:
Derfor skal barnet ditt lese for en hund
Gir bedre leseforståelse og øker selvtilliten.
Et lite hundehode som hviler i fanget. Et avslappet blikk som følger med når det blas om i en bok.
Myk pels å stryke på mens stemmen til barnet jobber seg gjennom setningene. Spesialtrente lesehunder gir mange barn en helt ny entusiasme for høytlesning.
For barn som synes det er skummelt eller vanskelig å lese høyt, har selskap av en hund vist seg å ha stor betydning.
Hunder kan være en god hjelp for mange mennesker. De dømmer ingen og viser omsorg bare ved å være til stede.
- Å være sammen med dyr, gir mennesker en helt spesiell effekt. Pulsen og blodtrykket senkes, og hvis man i tillegg er i fysisk kontakt med dyret får du et økt nivå av oksytocin i blodet. Det er avslappende og kan redusere angst og stress. Og for mange barn er det en del angst og stress i bildet når de skal lese høyt, spesielt for de som har utfordringer med lesing, forteller Helle Karin Barstad, leder for Firbent terapi.
De tilbyr flere former for terapi med hund på Vestlandet, deriblant lesehunder.
Følger med på lesingen
Ideen bak å la barn lese for hunder startet i Salt Lake City, USA i 1999. Prosjektet «Dog day afternoons» varte i fire uker og ga barn med sosiale problemer eller lesevansker tilbud om å lese for hunder.
Resultatene var forbløffende, og viste at barna som deltok fikk bedre leseforståelse og ferdigheter, samt økt selvtillit sammenlignet med medelever. De tilbød seg å lese høyt i klasserommet, gjorde ferdig og leverte inn lekser oftere, hadde mindre fravær og utviklet en sterk empatisk relasjon til dyr.
Prosjektet gikk over til å bli en permanent virksomhet, og finnes nå i en rekke land over store deler av verden. I Norge brukes lesehunder både for barn med leseproblemer og barn som bare har lyst til å bli litt tøffere til å lese høyt.
- Hunden kan ikke lese, så den vil ikke rette på deg eller le av deg når du leser feil. I stedet ligger hunden tålmodig og hører på. De er trent til å følge fingeren i boken, så barna opplever at hunden at følger med når de blar og viser dem ting. Det skaper et spesielt og fint bånd.
Hundene ligger delvis oppå barnas fang eller rett ved siden av, og barna kan klappe dem mens de leser. Det gjør at barna begynner å glede seg til å lese høyt for hunden, og oftere tar initiativet til høytlesing i andre situasjoner også.
- Vi har til og med en minatyrhest som brukes som lesehest. Den har vi hatt med oss inn i heisen og opp til tredje etasje i et bibliotek, ler Barstad.
Stempler egne diplom
Et av høydepunktene til lesehundene på Vestlandet er at barna får diplom når de og hunden er ferdig med for dagen. Diplomet signeres på rørende vis av hunden de har lest sammen med.
- De får et avtrykk av hundens pote som stempel. Vi legger diplomet på bakken med et stempel på, og så kommer hunden bort og tråkker oppå, slik at diplomet blir stemplet av hunden. Det betyr mye for barna, og de kan stolt vise fram diplomet og si «se hva Lucy gjorde!».
Firbent terapi har også brukt lesehunder for et barn som i utgangspunktet var redd for hunder.
- Det ble jo litt utenom det vanlige, men jeg satt mellom gutten og hunden. Det var kjempekjekt, og til slutt glemte han at han var redd for hunden og ville klappe ham på halen og rompa. Han fikk også Lillegutt til å utføre triks på avstand, forteller Barstad.
Hun eller en annen voksenperson er alltid til stede når barna leser for hundene, men ungene glemmer raskt at de er der.
Spesialutdanning
Lesehunder går en egen terapihundutdanning. De må ha en amerikansk sertifisering som heter READ (Reading and Education Assistant Dog).
Det holdes kurs for potensielle lesehunder flere steder i landet, og de ferdigutdannede hundene brukes på skoler, bibliotek, til leksehjelp og i spesialundervisning.
– Man må vite at hunden har lyst til å være sammen med mennesker, og når de går på terapihundskolen får de også trening i å jobbe med eldre og i å tåle at de får veldig gode og harde klemmer. Det er en egen test for hunder som skal arbeide med barn, for barn er uforutsigbare, høylytte og impulsive. Dyrevelferd og barnas sikkerhet er hovedfokus, og det er viktig at også hunden elsker det, sier hun.
Og det gjør hundene hun reiser rundt med.
– Lillegutt, for eksempel, sovner når han blir lest for. Han legger seg godt til rette og vet hva han skal gjøre. Det er noe helt spesielt i å se at noen andre blir så vanvittig glad i din hund og har så stor omsorg for hunden. Å se at hunden ikke bare er din beste venn, men noen andres også, er utrolig motiverende og det gjør meg stolt å se hva hundene kan gjøre.
Finner roen med hundene
– Hundene fungerer også godt på barn som har problemer med å finne roen og er veldig aktive. Det er ikke så gøy å lese en bok når du i stedet kan løpe rundt i biblioteket, men en hund er en spennende motivasjonsfaktor, sier Barstad.
Ofte finner barna bøker de mener hunden vil like, for eksempel bøker som handler om dyr.
– Før vi kommer, sender vi også gjerne et brev fra hundene om at de gleder seg til å komme på besøk og at de blir kjempeglade hvis de får brev og tegninger. Det får vi masse av, og mange skriver også brev til hundene som de leser for dem når de kommer på besøk.
På Sola Folkebibliotek utenfor Stavanger har de hatt stort utbytte av lesehundene. I egne grupper har to og to barn byttet på å lese for hundene fra Firbent terapi.
– Det er veldig kjekt, og det blir en rolig og god stemning når hundene er her. Det er en grunn til at vi har invitert dem tilbake. Ungene liker hundene veldig godt, og det er en sterk motivasjonsfaktor når barna skal lese at hundene er der, sier Gunhild Blindheim Bergo på biblioteket.
Hun synes diplomordningen er ekstra fin.
– Det er veldig stas for ungene å få et eget stempel fra hunden de har lest for. Vi håper å invitere lesehundene igjen når vi har flere barn her, for eksempel når det er grupper her fra SFO i skoleferiene, sånn at flere får oppleve det, sier hun.
Denne saken ble første gang publisert 22/04 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.