Sikkerhet for barn i buss
Små barn bør bruke bilsete i buss, mener Trygg Trafikk
Men bybusser har ikke engang påbud om bilbelte.
- Regelverket sørger ikke for en god nok sikkerhet for barn i buss, og hva som er lovlig og hva som er lurt å gjøre, er to vidt forskjellige ting, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Slette Sunde i Trygg Trafikk.
Han mener det i dag ikke er mulig å sikre småbarn godt nok i buss.
Helst burde alle hatt bilseter, noe som er umulig å gjennomføre i praksis.
- Vi ser tydelig at selv om det å la barn reise med buss er lovlig, er regelverket for dårlig når det gjelder til sikkerhet.
Han forteller at mange foreldre reagerer på den dårlige sikringen i buss med å selv kjøre barna til utflukter barnehagen eller barneskolen arrangerer, eller i verste fall holde barnet hjemme fra utfluktene dersom det ikke skulle la seg gjøre å kjøre barna selv.
- Jeg ville ha gjort akkurat det samme dersom sikkerheten ikke var god nok. Sikkerheten bør alltid komme først, sier Sunde.
Kan få alvorlige skader
Ifølge loven skal det finnes bilbelter i busser registrert etter 1999. Her skiller ikke loven på trepunktsbelte og hoftebelte, begge er tillatt.
- Sitter barn kun i hoftebelte, kan de bli kastet forover med overkroppen og slå hodet og ansiktet inn i seteryggen foran seg, forteller Sunde.
Selv om trepunktsbelte kan høres ut som en grei løsning, vil beltet ofte komme høyt ovenfra i buss, og kan bli liggende over barnets ansikt. Enkelte voksne «løser» dette problemet ved å legge beltet bak ryggen til barnet slik at det i realiteten blir et topunktsbelte, men heller ikke dette er trygg nok sikring av barn i buss.
- Topunktsbeltet skal ligge stramt over barnets hofter, men når barnet sitter i bussen vil beltet ofte skli opp og legge seg over barnets mage. Dette kan føre til alvorlige skader på indre organer under en kollisjon, sier Sunde.
Enkelte legger trepunktsbeltet under barnets arm, noe Sunde reagerer på.
- Dette er i realiteten enda farligere enn å bruke et rent topunktsbelte, fordi beltet under armen går over barnets mage og bryst, noe som vil kunne føre til et veldig press mot indre organer under en kollisjon, forteller Sunde.
Bybusser har ingen beltekrav
Unntaket fra loven om sikkerhet i buss gjelder bybusser, som ikke har noen krav til sikringsutstyr. Det samme gjelder busser som er registrert før loven ble innført.
Trygg Trafikks 3 tips for barn i buss
1. Barn under 15 kg i turbuss:
Barn under femten kilo bør sitte i et vekttilpasset barnesete i bussen. Dette kan være et forovervendt eller bakovervendt sete i vektklassen 9 til 18/25 kilo.
Dersom barnehagene og transportselskapene ikke klarer å oppfylle disse anbefalingene, bør ikke barnehagene reise på busstur med de minste barna.
2. Barn over 15 kg i turbuss:
Barn over femten kilo bør sitte sikret på bilpute eller beltestol i bussen. Dette rådet gjelder i like stor grad de yngste skolebarna (under 36 kilo).
3. Barn i bybuss:
Barnehager som skal på tur med barna bør:
- Ikke bruke bybusser hvis ruta går på veier der fartsgrensen er over 50 km/t
- Plassere barna i hvert sitt sete, og ikke la dem stå i bussens midtgang.
Dette rådet gjelder også de yngste skolebarna.
Trygg Trafikk ser at disse anbefalingene medfører praktiske problemer for barnehager og foreldre som ønsker å transportere de minste barna i buss, men mener likevel at her må hensynet til sikkerhet gå foran fremkommelighets- og transportbehov.
Kilde: Tryggtrafikk.no
I bybusser og turbusser som kjører kortere distanser, er opp til 45 prosent av det totale passasjerantallet registrert for ståplasser. I bybusser er mer enn 45 prosent av plassene ståplasser som kan benyttes av både voksne og barn.
- Passasjerer som sitter eller står usikret i bussen, kan bli kastet ut gjennom vinduet i bussen, og dersom bussen skulle velte kan de ende opp med å få bussen over seg. Ruller bussen rundt, kan usikrede bli kastet opp i taket, mot hverandre og mot hardt inventar i bussen, sier Sunde.
Stort ansvar på barnehagene
Kathrine Mathilde Fagereng er pedagogisk leder ved Hogsnes Barnehage i Tønsberg kommune. Hun er utdannet førskolelærer med mastergrad i barnehagepedagogikk, og har nylig gitt ut boken «Velkommen til barnehagelivet - oppstart og tilvenning for barn og voksne».
Fagereng forteller at det å skulle sende barna ut på utflukter og turer alltid bringer med seg et stort ansvar.
Det er viktig for barn å lære seg trafikksikkerhet.
- Det er veldig viktig å ta sikkerheten på alvor. For oss er det viktig å sørge for at vi er nok voksne til å passe på alle barna, og at vi har gode sikkerhetsregler. Når vi reiser med små barn har vi alltid med vogner som barna sitter fastspent i under bussturen. De eldre barna sitter i bussens seter, forteller hun.
Men heller ikke vogn i buss er en god idé, opplyser Sunde fra Trygg Trafikk.
- Dette er lovlig i bybusser, men i turbusser skal ifølge loven alle passasjerer sitte i et sete med bilbelte. Blir barnet kastet ut av vognen kan det få store skader, sier Sunde.
Forstår skepsisen
Når et barn starter i barnehagen får foreldrene et skjema der de kan krysse av om det er i orden at barna blir med på utflukter som krever buss eller personbil.
- Jeg forstår godt at ikke alle ønsker å godkjenne dette, og det skal de heller ikke ha dårlig samvittighet for. Vi forhører oss alltid med dem før en utflukt, og legger heller opp til et annet gøyalt opplegg for barn som ikke kan være med, sier Fagereng.
Hun presiserer at barnehagen dessverre ikke har mulighet til å kjøpe inn bilseter til alle barna, selv om hun er enig i at det hadde vært det tryggeste.
- Kanskje det er noe bussene burde hatt liggende? Men hvor skulle de eventuelt ha oppbevart så mange seter- og hvem skulle hatt ansvaret for å feste disse når barn kom på? spør hun.