Barnevogn
Denne barnevogna har du aldri sett maken til
Lader mobilen, måler distanse og lyser opp veien.
Det er mye å ta hensyn til når du skal velge barnevogn. Skal du ha tre eller fire hjul? Kjøpe ny eller brukt? Kjøpe på nett eller i butikk? Billig eller dyr? Bagvogn, duovogn eller kombivogn?
Én ting som er viktig for de fleste når man skal velge vogn, er hvor lett vognen er å slå opp og klappe sammen. Og har du ikke tatt hensyn til det med vognen til baby nummer én, så er sjansen stor for at du har irritert seg grønn over nettopp dette og ender opp med ny vogn til nummer to.
Denne vognen bretter seg sammen selv
Det har skjedd mye med farger, design og størrelse på barnevogner de siste årene. Og med den nye vognen Origami fra produsenten 4moms - får du barnevogn-teknologi du knapt har sett maken til.
Akkurat som det finnes mer enn 10 ting du ikke visste du trengte til babyen din, eller ekstreme julegaver du ikke visste du ønsket deg, er det flere ting på denne barnevognen du antakelig ikke visste eksisterte.
Aldri mer svetting og banning
Det kan være et ork å legge sammen barnevognen. Dette trenger du ikke bekymre deg over med Origami.
Ved å vri på en knott på styret "pakker" vognen seg sammen - helt av seg selv. Og samme bevegelse vil få vognen til å åpne seg igjen.
Ifølge produsenten er det den unike ryggsøylen på vognen som gjør at den med letthet folder seg sammen og retter seg ut ved bare et trykk på en knapp.
Produserer egen strøm
Hvor mange ganger har du vært ute på tur og oppdaget at det begynner å blinke i batterisymbolet på telefon eller iPod? Nå trenger du ikke bekymre deg om det, heller. Bare plugg duppedittene dine i laderen som sitter fast på Origami-vognen.
Men hvor får vognen elektrisitet fra, tenker du kanske? Må jeg lade vognen før jeg kan dra på tur og lade telefonen? Neida, det trenger du ikke tenke på. For vognen er sin egen strømkilde.
I bakhjulene sitter små generatorer som lader vognen når du går.
Foreldre diskuterer stadig hva de trenger eller ikke trenger til babyen, også når det gjelder barnevogn.
</p> </div>
Utstyrt med LCD skjerm og lys
På styret til denne vogna sitter en liten opplyst "TV skjerm" der du kan følge med på både lufttemperatur, kilometeravstander og hvor fort du beveger deg.
På den lille LCD- skjermen festet på styret, vil en indikator blinke og forteller deg om babyen sitter i vognen.
Vognen er nemlig utsyrt med en sensor i setet som gjør at vognen ikke kan klappe sammen om barnet sitter i setet.
Origami har løpe-lys festet fremme på vognen, i tillegg til kvelds- og nattlys festet under setet som vil lyse opp veien om du skulle være ute etter mørkets frembrudd.
Du kan selv slå av og på disse lysene ved hjelp av knotten på styret.
Designet av mor, elsket av far
- 4moms ble startet av fire mødre som alle hadde en drøm om å designe produkter hvor fokus skulle være på både design og funksjon, foklarer Emily Cappo i 4moms til Foreldre & Barn.
- Origamivognen ble en hit fra dag én, og vi er sikre på at den også kommer til å slå an blant europeiske foreldre, som ønsker en vogn med helt unik design og funksjoner.
Cappo forklarer at hun tror bestemt at vognen vil appellere til både foreldre som tenker mest praktisk, men også til de som elsker å ha det nyeste nye innen kul teknologi.
- Det er ingen tvil om at brukervennligheten med brette sammen-funksjonen er en av hovedattraksjonene, forklarer designeren.
Kommer til Norge
- Origami fra 4moms er ikke ennå lansert i Europa, men likevel har etterspørselen og interessen vært enorm, forklarer Eli Haukedalen hos Norske Servicesystemer AS, som er distributør for produktene fra 4moms i Norge, til Foreldre og Barn.
- Det er ingen tvil om at det er en ultra-moderne barnevogn, og vi er helt sikre på at den kommer til å bli et populært valg også for norske foreldre.
Haukedalen forklarer at det per i dag bare er stolen mamaRoo, fra samme produsent, som er tilgjengelig på markedet i Norge, men at det forventes at 4moms kommer til å introdusere bestselgervognen for det europeiske markedet på Kind & Jugend-messen i Köln i September.
- Forstår dagens forbruker
Sosialantropolog og trendforsker Gunn Helen Øye, som driver trendanalysebyrået i Eye;Watch i Oslo, synes overhodet ikke det er overraskende at norske foreldre allerede har vist interesse for luksusvognen.
Ikke alle er interessert i å spare penger på barneutstyr på Harryshopping i Sverige.
- I utgangspunktet tenker jeg at her har de smarte produsentene koblet på visse tekniske detaljer som jo umiddelbart fanger den mannlige forbrukeren, forklarer Øye til Foreldre & Barn.
- Men det er ingen tvil om at også kvinner blir mer og mer opptatt og avhengig av teknologi i hverdagen. Jeg tror nok det her er en vogn som kommer til å treffe midt i hjerterota til mange moderne og urbane foreldre.
Ifølge Øye har det å kunne ønske seg, og også kjøpe en slik vogn, tett sammenheng med at vi i Norge har god økonomi og muligheten til å bruke penger på ting som fenger oss.
- De fleste unge mammaer og pappaer i Norge i dag lar seg jo også påvirke av hva andre, og da spesielt kjendiser gjør. Det vil også være en faktor som spiller inn, når man bestemmer seg for om det blir denne vognen eller en annen, sier trendeksperten.
Les også:
Kunne du tenke deg en barnevogn på 37 kg?
Stor guide til barnevogner: 3 eller 4 hjul? Beveglige eller faste?
Derfor bør barna trilles baklengs
Så mye sparer du på å kjøpe vogna brukt.
Denne saken ble første gang publisert 23/08 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.