Barn og kjedsomhet
Det viktigste du kan gjøre for barna dine?
Lære dem å kjede seg.
- Det viktigste du kan gjøre for barna dine er å lære dem å kjede seg. Eller enda bedre: Kjed dere sammen, sier den danske familieterapeuten Jesper Juul.
Dagens barn og unge bombarderes av inntrykk og tilbud, og ofte er det foreldrene eller andre voksne som styrer og organiserer hverdagen deres.
- Men alle, også barn, trenger rom for egentid, sier Juul, og fremholder at det er sunt å kjede seg.
Han får støtte av andre fageksperter.
- Mange foreldre er redde for å understimulere barnet sitt, forteller psykolog Svein Øverland, spesialist i barne- og ungdomspsykiatri og rettspsykiatri.
- I Norge er det imidlertid liten grunn til bekymring, da vi kun i minimal grad opplever understimulering av barn. Da er faktisk overstimulering langt vanligere, sier Øverland.
Hjernen trenger ro
Førsteamanuensis i psykologi Einar Baldvin Baldursson ved universitetet i Aalborg har forsket på konsekvensene av å kjede seg.
Han mener man kan betegne kjedsomhet som en følelse på lik linje med forelskelse eller sinne.
- Kjedsomhet kommer til barnet i en situasjon hvor det er ferdig med et gjøremål. Barnet har vært stimulert i lengre tid, og hjernen trenger tid og ro til å fordøye inntrykk og erfaringer.
- Det er derfor spesielt sunt for barn å kjede seg, fordi det fremmer deler av modningsprosessene i hjernen, sier Baldursson.
- Senk skuldrene!
Et barns hverdag er ofte organisert fra morgen til kveld. Det er aktivitetsskole før og etter skoletid, og fritidsaktiviteter og trening til fastsatte tider. I familier med flere barn kan hverdagen fort handle mye om logistikk.
Familieterapeut Jesper Juul mener det er viktig å senke skuldrene og finne tilbake til roen og de gode samtalene rundt middagsbordet.
- Foreldre som føler kravet om å underholde og aktivisere barnet som stress, eller får dårlig samvittighet fordi de heller vil slappe av, har kommet inn i en ond sirkel, sier han.
- De må faktisk tåle å høre barna si «Jeg kjeeeeeder meg!» eller «Jeg har ikke noe å gjøre!» uten å tro at barnas verden går under av den grunn. Ved å overstimulere barna, tar vi fra dem muligheten til å finne på noe på egenhånd, sier Juul.
Stor forskjell på barn
Trude Hanssen (41) bor på Eidsvoll med samboer Vidar Johansen (40) og deres to barn, Eline (8) og Noah (4). Begge foreldrene er i full jobb, mens barna går på skole og SFO og i barnehage. Hverdagen kan være hektisk.
- Vi er nok ikke så store på tilbudssiden. Barna har noen aktiviteter som vi kjører dem til, men ellers er det venner og egenlek som gjelder her i huset, sier Hanssen.
Barna får den samme oppdragelsen, men foreldrene opplever at de har ulike personligheter både på godt og vondt. Åtteåringen Eline er kreativ og trives i sitt eget selskap, og tusler gjerne opp på rommet sitt for å tegne, male eller lage ting. Broren Noah er en helt annen type.
- Jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene Eline har sagt at hun kjeder seg. Noah derimot, er ikke spesielt flink til å aktivisere seg selv, sukker Hanssen.
Hjelper leken i gang
Foreldrene har tre strategier når sønnen kjeder seg: De overser ham fullstendig til han kapitulerer og setter i gang med leken selv, maser på at han må finne på noe, eller hjelper ham å sette i gang med en lek.
Noahs favoritt er Kaptein Sabeltann, og han elsker å leke med skuter sammen med pappaen sin.
- Men pappa står absolutt ikke klar som skipper hver ettermiddag, ler Hanssen.
Fireåringen må stort sett styre skutene selv, noe som gjør det ekstra stas de gangene pappa blir med på leken.
- Vi synes det er viktig å være sammen som familie, uten at det nødvendigvis må skje noe hele tiden, poengterer Hanssen.
Rastløs av høyt aktivitetsnivå
Psykolog Turid Bryn ved Vektergården psykologsenter i Horten mener også det er sunt for barn å kjede seg innimellom.
- Kroppen og hele systemet trenger ro, noe som gir muligheten til å kjenne på egne behov, bli kjent med seg selv og ikke bare handle ut fra ytre stimuli, sier hun.
Barn som ikke får roet seg ned i en hektisk hverdag og opplever forventninger om å skulle levere på en rekke ulike arenaer, kan utvikle symptomer på stress, depresjon eller angst. De kan også utvikle søvnvansker.
- Høyt aktivitetsnivå over tid kan gi en rastløshet som oppleves ubehagelig for barnet når det ikke blir stimulert. Livet kan fortone seg som et løp på tredemølle, hvor farten stadig øker. Dette kan gi en opplevelse av å miste kontrollen i eget liv, sier Bryn.
Må trene på kjedsomhet
Hennes opplevelse er at det å kjede seg nesten ikke er tillatt i vår kultur lenger, og at en del barn ikke klarer å hygge seg i sitt eget selskap.
- De fleste barn trenger å trene på dette, blant annet ved å kunne kjøre bil over kortere tid uten å måtte se på film underveis, eller å kunne vente i kø eller andre steder uten å måtte sjekke mobiltelefonen og sosiale medier, sier psykologen.
Hun poengterer at kjedsomhet ikke må ta form av understimulering, særlig ikke i de første leveårene.
- Evnen til å kjede seg på en sunn måte utvikles i samspill med barnets omsorgspersoner når barnet er lite. Siden barn er ulike, vil forholdet mellom ro og aktivitet variere. Men alle barn trenger noe ro, så det er ingen grunn til øyeblikkelig å finne frem nettbrettet eller mobilen hvis barnet kjeder seg, avslutter Bryn.
Denne saken ble første gang publisert 10/06 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.