Bilsikring og barn
- Barnestoler er for kompliserte
4 av 10 barn sitter feilsikret i barnesetet, viser norsk forskning. Her er de vanligste tabbene.
Andel som var sikret feil
- 0-4 år: 46 prosent
- 5 år: 55 prosent
- 6 år: 64 prosent
- 7 år: 70 prosent
- Fra 8 år og eldre synker feilprosenten
Kilde: Forskningsprosjektet Barn i bil
- Barn skal alltid sitte sikret uavhengig om de skal langt eller kort. Selv om man « skal bare» kjøre til barnehage og skole i nærmiljøet, er det aldri greit at barnet sitter usikret, sier forsker Marianne Skjerven-Martinsen som er lege og doktorgradsstipendiat ved Folkehelseinstituttets Divisjon for rettsmedisin og rusmiddelforskning.
Gjennom forskningsprosjektet "Barn i bil" har hun og hennes prosjektgruppe gransket alle alvorlige ulykker med barn som passasjerer i sørøst Norge de siste tre årene.
- Norske barn har utstyr, og de har bra utstyr, men vi ser at mye blir brukt på feil måte. Og det er som regel enkle ting å rette opp i. Dersom belter og seler alltid hadde vært riktig plassert og strammet, ville færre barn involvert i bilkollisjoner bli skadet.
Barn som får alvorlige skader, er ofte utsatt for sikkerhetsfeil.
- Enten gjelder det feil bruk av sikkerhetsutstyr, eller at de er eksponert for løs bagasje som beveger seg i forbindelse med kollisjonen og treffer barnet, sier hun. Tunge, usikrede gjenstander kan treffe barna direkte eller igjennom forskyving av seteryggen, slik at de skades.
I en undersøkelse fra 2011 fant hun at 37 prosent av barna var feilsikret i bilen, for 23 prosent kunne feilsikringen fått svært alvorlige konsekvenser ved en kollisjon.
- For de minste barna, som er festet i ulike typer barneseter med interne seler, er den vanligste feilen at selene er for løse. Det gjør at barna selv kan ta av skulderselene, eller at de kan skli av skuldrene i en ulykke, sier Skjerven-Martinsen.
- De vanligste feilene for barn som festes med bilens belte, er at de ligger på feil sted og at de er for løse. For eksempel at skulderdelen er under armen eller bak ryggen, og at hoftedelen på belter er for løst og for langt opp på magen.
De tre vanligste feilene
Barn mellom 4 og 7 år er mest utsatt for sikringsfeil. De tre vanligste feilene er:
1. Beltet/selen feilplassert (under armen/bak ryggen/over overarmen)
2. Kun sikret med sikkerhetsbelte (barn under 135 cm eller under 36 kilo)
3. Løse eller vridde belter
Kilde: Marianne Skjerven-Martinsen
- Ikke alle foreldre er klar over hvor farlig det er å ha skulderdelen av beltet bak ryggen eller under armen. Hadde de visst hvor alvorlige følger det får i et sammenstøt, ville de nok vært mye nøyere på det, sier Skjerven-Martinsen.
Flate seler
Slik sikrer du barna best i bilen
Det er påbudt å sikre barn med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye, eller over 36 kilo tunge, ifølge Trygg Trafikk.
- Barn bør sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til 4 år.
- Ha aldri beltet bak ryggen eller under armen, og husk å stramme beltene godt.
- Halvparten av barna feilsikres. Husk å følge bruksanvisningen for utstyret, og vær sikker på at det er riktig montert.
- Barn under 140 cm bør ikke plasseres i et forsete med airbag som ikke er koblet ut.
- Når dere kjøper barnesete anbefaler vi å ta med barn og bil til butikken. Da får dere prøvd om det passer barn og bil.
Kilde: Trygg Trafikk
Barn til og med 15 år er med i undersøkelsen. I gjennomsnitt sitter 38 prosent feilsikret, 24 prosent på en slik måte at alvorlig eller dødelig skade sannsynligvis ville oppstått ved kollisjon i høy hastighet.
Et løst belte gjør at barnet sklir under beltet ved en bråstopp.
- I et babysete skal du ikke være redd for å stramme selene godt, slik at det bare er plass til et par fingre mellom selen og barnet. I beltestolen skal beltet ligge flatt over hofte og lår for å fordele trykket best mulig, sier Carina Henske i Trygg Trafikk.
- Det er spesielt viktig at beltet ligger over skulderen hele tiden. Barn kan fort flytte det mens du ikke ser, sier hun.
Det er påbudt å sikre barn i bil i godkjent barnesikringsutstyr til barnet er 135 centimeter eller 36 kilo. For spedbarn anbefales babysete, for småbarn barnesete. Både Trygg Trafikk og If Skadeforsikring anbefaler at barnet sitter bakovervendt helt til fireårsalderen.
- For større barn anbefaler vi beltestol som har rygg og beskyttelse på sidene av hodet. Hvis barnet sovner på langtur, vil en beltestol holde det bedre på plass i setet og gi god komfort, sier Henske.
Riktig montering er avgjørende
Klikk.no har utført en test der 109 brukere har evaluert 15 bilstoler. Nesten 18 prosent hatt trøbbel med å montere stolen riktig. 20 prosent har kritiske kommentarer til setestramming eller andre aspekter ved justering av stolen.
- Det er bekymringsfullt at undersøkelsen viser at 1 av 5 har problemer med å montere stolen og å stramme beltene som fester barnet i stolen. Selv verdens beste barnestol vil være farlig hvis den ikke er montert korrekt og selv en perfekt montert barnestol vil være farlig hvis barnet ikke er festet korrekt i stolen, sier produkttest-ansvarlig i Forbrukerrådet, Jogrim Aabakken.
Samtidig er Aabakken overrasket over at tallene ikke er enda mer negative. Forbrukerrådet drev inntil 2011 aktivt med testing av barnestoler og avdekket at mange barnestoler er kompliserte å montere og at risikoen for feilbruk derfor er stor.
- Hadde denne undersøkelsen blitt gjort for noen år siden, før isofix-stoler ble vanlig, regner jeg med at tallene hadde blitt enda verre, sier han.
- Vi kan nok derfor takke isofix-systemet for at det tross alt "bare" er 1 av 5 som oppgir problemer med å montere stolen. Bakovervendte isofix-modeller er nemlig svært mye enklere å montere enn modeller som monteres med bilens egne bilbelter. Beltemonterte modeller stiller ofte krav om at bilbeltet må trekkes gjennom kompliserte sløyver og mønstre. I tillegg krever beltemonterte modeller i tillegg bruk av egne forankringsbelter, noe som ytterligere kompliserer monteringen, sier Aabakken.
Forskjell på liv og død
Mari Høe driver bloggen Sikring av barn i bil. Hun sier det er viktig at foreldre bruker ekstra tid for passe på at setet blir korrekt montert.
- Det gjelder å følge bruksanvisningen nøye, og ikke minst forsikre seg om at setet faktisk passer i bilen det monteres i. Dersom sete ikke passer i bilen man monterer det i kan man få problemer med å få strammet det godt på plas, påpeker hun. Deretter er det viktig å påse at barna bruker setet korrekt, og gjerne kjører bakovervendt. Maris eldste barn satt bakovervendt til han var 6 år.
- Hver eneste gang vi setter barna i bilen så har vi en sjangse til å gjøre det riktig, man vet aldri når det kan smelle. Derfor er det så viktig at barna er godt sikret på hver eneste biltur. Riktig sikring kan være forskjellen på liv og død.
- Få hjelp til riktig montering
Aabakken i Forbruekrrådet tipser småbarnsforeldre om at de kan be forhandler om hjelp til å montere stolen perfekt første gang.
- Alle viktige momenter bør noteres på en lapp og lappen bør oppbevares i hanskerommet sammen med stolens instruksjonsbok. Ideelt sett bør stolen få lov til å stå i bilen helt til barnet har vokst ut av stolen. Erfaringsmessig blir det imidlertid nødvendig å montere stolen ut og inn noen ganger i løpet av stolens brukstid. Men da er det bare å finne frem lappen og instruksjonsboken igjen, slik at man klarer å montere stolen likt sikkert hver gang, sier Aabakken.
Han påpeker at det ikke bare er foreldre som kan trenge opplæring i hvordan barna festes riktig i bilen.
- Husk også å gi besteforeldre et minikurs og fortell dem at korrekt festing er viktigere enn at barnet har stor bevegelsesfrihet.
Påbudt sikring av barn i bil
- Det er påbudt å sikre barn med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye.
- Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.
- Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
- Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
- I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.
Kilde: Trygg Trafikk, Statens vegvesen
Ikke så opptatte av pris
- Foreldre er mest opptatt av sikkerhet. I de siste to årene har de blitt enda mer oppmerksomme på tester av ulike typer bilstoler. Mange er blitt flinkere til å oppdatere seg, og flere vet om at de bør ha bakovervendt til de små barna for eksempel. Når du får barn, blir du naturlig nok veldig opptatt av utstyret til barnet, sier Anne Mette Fossland, butikksjef i Babyshop på Ski Storsenter.
Bedre sikring i bil
Påbudet om å sikre barn i bil ble først innført 1. oktober 1988 i Norge, men sikring av barn i bil hadde lenge vært en hjertesak for Trygg Trafikk, helsepersonell og forsikringsselskapene. Fra 2006 ble reglene for sikring av barn i bil skjerpet. Det ble påbudt å sikre barn med vektilpasset utstyr lengre, og forbud å frakte barn under tre år i biler uten belte.
Kilde: SSB
- Prisen er selvsagt også et tema, og jeg får stadig spørsmål om når de beste stolene kommer på tilbud. Men generelt overgår ikke pris sikkerhet.
Fossland sier også at problemer med montering er et kjent problem.
- Sørg for at de som selger deg stolen viser deg hvordan du monterer. Ikke la dem gjøre det for deg. Lær det selv. Det er vanskeligere enn mange tror på beltestolene. Å kjøpe stol på nett kan være noe utfordrende da du ikke får noen til å hjelpe deg, sier hun.
- Kjøp en stol som passer til barnet og en stol som passer i bilen. Det er kombinasjonen av barnet, bilen og stolen som utgjør god sikring. Ha med både barn og bil. Kjøp i butikk, ikke på nett. Få veiledning av de som er autoriserte selgere av bilstoler, råder Skjerven-Martinsen.
Les også:
Vet du hvilken vei barnesetet skal stå?
Slik sikrer du nurket på bilturen
Tykt yttertøy øker risikoen for at barnet blir skadet i en bilulykke
Denne saken ble første gang publisert 13/03 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.