Barn og mobil
Skal barn ha regler for mobil?
To familier. To ulike regler for barnas bruk av mobil.
Familien Jæger Hageskal:
Mamma Henriette (39): Har en smarttelefon, Iphone 4S.
Pappa Jan Tore (41): Har en android smarttelefon Google Nexus 4.
Viljar (12): Har en Nokia-mobil, fordi smarttelefonen ble ødelagt. Har også en iPhone 4 uten simkort til nettbruk, pc til å spille Minecraft/snakke på Skype, og en Kindle som han leser bøker på.
Veide (9): Har Samsung (ikke smarttelefon). Har også en iPhone 3 uten simkort til nettbruk, og pc til å spille Minecraft/snakke på Skype.
Våge (4): Låner mobil av de andre. Har én gammel mobil som han snakker med bestefar i.
I tillegg deler hele gjengen en iPad og et Asus nettbrett.
Hos familien Jæger Hageskal er det stort sett alltid en skjerm i bruk. Eller fem.
- Vi praktiserer ganske frie regler i vår familie, fordi vi er interessert i mulighetene heller enn begrensningene, sier Henriette Jæger (39).
Hun og mannen Jan Tore (41) har sønnene Viljar (12), Veide (9) og Våge (4), og alle sammen er teknologiinteresserte. Reglene for nett- og mobilbruk er svært frie.
- Guttene våre får tid og rom til å utforske på egen hånd, sier Henriette.
Eldstemann synes det er kjekt å kjøpe brus med mobilen og skape eventyrunivers i dataspillene, den mellomste vil gjerne spille med storebror, og minstemann setter seg ned med YouTube på nettbrettet når han vil være i fred.
Nettbrett er svært barnevennlig teknologi, som selv barn i ettårsalderen kan mestre.
Få regler for barnas bruk av mobil
- Da jeg var 12 år, leste jeg Sagaen om Isfolket, og fordypet meg helt i den verdenen. Jeg mener at vi må følge med i utviklingen og akseptere at barna i dag skaper sitt univers på samme måte, bare ved bruk av teknologien. Jeg er motstander av at alt skal være så forbaska meningsfullt hele tida!
I den store stua hjemme hos familien i Oslo, sitter de tre sønnene med mobiler og nettbrett i sofaen og i den brede vinduskarmen.
Mor og far sitter med sine bærbare datamaskiner på det store kjøkkenbordet like ved.
- Barna våre skal lære seg å være kritiske og har få begrensninger. Vi oppmuntrer dem heller til å spørre oss om noe er støtende, så vi kan snakke om det. Vi passer også på at de ikke sitter så mye alene, slik at vi får med oss hva de driver med, forteller Henriette.
Holder kontakten på mobil
Det har hendt et par ganger at de har forvillet seg inn på utfordrende nettsteder. Da har Henriette holdt pusten og fulgt med. Selv har guttene bare trukket på skuldrene, ikke syntes det var noe interessant og klikket seg ut.
- Underlig nok er det også veldig sosialt, forteller hun.
- Vi har flyttet fra Trondheim, og guttene vedlikeholder kontakten med sine venner der ved å spille dataspill og Skype med dem.
De har få regler, bortsett fra at leksene skal være gjort. Samtidig er Henriette og Jan Tore opptatt av å sikre variasjon og alternativer.
- Vi sørger for å finne på ting sammen, og at guttene har andre hobbyer. Da vil de naturlig få pauser fra bruken.
Møter fordommer
De har møtt fordommer for sin frie mediebruk, særlig da eldstemann fikk sin første mobil som sjuåring.
- Jeg tror de fleste foreldre som forbyr spill og mediebruk har gode intensjoner, de ønsker bare å gi barna sine en best mulig barndom. Men skal vi voksne bestemme hva som er en god barndom? Er det den samme vi selv hadde? Barn er like ulike som oss, og jeg synes vi må se individuelt på barn også i dette spørsmålet. Noen er teknologiinteresserte, andre ikke. Hvordan hadde vi reagert om alle mellom 25 og 30 år skulle ha like regler, avslutter Henriette.
Har det best når teknologien krasjer
Familien Schjølberg
Mamma Lone Schjølberg (35): Har bærbar Mac og iPhone.
Philip (11): iPhone
Johan (4): Får låne av de to andre.
Spill og byggeklosser og tegnesaker. En datakrasj gjorde at familien Schjølberg fikk det enda hyggeligere.
- Vi var uten tv og data i to måneder for ikke så lenge siden, alt kræsja samtidig, og da ble vi tvunget til å gjøre andre ting, forteller Lone Schjølberg (35).
- Vi hadde nesten ikke nok lego! sier Philip.
- Vi lekte, bygde, tegna og prata. Jeg er opptatt av at vi skal kjenne hverandre som familie, og jeg føler virkelig at vi fant tilbake til hverandre i denne perioden. Det var så hyggelig, sier Lone.
Mobil, men ikke nettbrett
De har ikke forbud mot mobiler, Philip (11) fikk sin første da han var seks år, og smarttelefon da han var åtte.
- Philip fikk smarttelefon av pappaen sin, så de kan ha kontakt når han er hos meg, men Johan (4) må nøye seg med å låne av oss. Og det er ikke aktuelt å kjøpe nettbrett her i huset. Vi har en datamaskin til over 16 000 kroner, den får holde for oss alle tre.
- Men det er mange lærespill på nettbrettene?
- Ja, men de lærer de samme tingene ved å være fysiske. Jeg finner fram mange ting som Johan kan telle, for eksempel. Det virker som at for mange små er iPaden blitt en kosebamse. Har de med seg den, er de trygge.
Mobil sikkerhet
Selv om Lone liker best at de samles som familie uten mobiler og data, synes hun mobilen er god å ha når Philip skal gå hjem alene fra skolen.
- Det er godt å vite at vi kan få tak i hverandre om det er noe, det gir meg en sikkerhet.
Hun overvåker heller ikke barnas mobilbruk.
- Jeg har ikke passordet til Philips mobil. Men vi har en regel om at han sier ifra om han får en dårlig sms fra noen. Videre har vi regler på at han ikke har mobilen framme når han går rundt i byen, vi har hørt om så mange ubehagelige episoder med stjeling.
Johan er en racer på mobil- og dataspill, siden reglene er slik at han må få låne av både mamma og Philip. Dessuten har de nettbrett i barnehagen.
Det kan likevel bli litt vel mye masing om å få låne mobilen, synes Philip.
- Han sletter mange av spillene mine når han låner mobilen, så jeg håper han kan få sin egen en gang. Og jeg ønsker meg nettbrett!
- Forrige generasjon var bekymret for boklesing
Psykolog Bettina Sunde ved Psykologteamet mener barn bør få telefon når de er gamle nok til å bevege seg rundt på egen hånd.
- Det vil si omkring i 3.-4. klasse. Et unntak er barn som går alene hjem fra skolen.
Hva er vanlig?
- Gjennomsnittsalderen for å få sin første telefon er åtte år. 2 % av barn i alderen 1-4 år har egen mobil, 22 % i alderen 5-8 år og 92 % i alderen 9-12 år.
- Det er en betydelig økning i smarttelefoner. 3 av 4 barn mellom 9-12 år har egen smarttelefon.
- Gutter bruker mobilen mest til å snakke. Etter hvert hører de mer på musikk, sender sms, tar bilder og bruker internett. Jenter bruker mobilen mest til å ta bilder, sende sms, høre på musikk og bruke internett.
- 1 av 3 barn mellom 5-8 år har eget nettbrett.
- Foreldre viser størst interesse for barnas bruk av tradisjonelle medier som bøker og filmer.
Kilder: Barnevakten og Medietilsynet
- Bør det være grenser for tida barn bruker foran skjermen?
- Ja, men det går an å sette dem på annet vis enn med strenge regler. Vi kan oppmuntre til andre aktiviteter, ha åpent hus for barnas venner, spille brettspill for hele familien og involvere barna i våre interesser og aktiviteter. Min erfaring er at om barnet selv får velge, vil de heller være med venner enn å spille dataspill. Men det er viktig å huske på at for barn i dag er mobilspill og data leketøy på lik linje med andre leker. Forrige generasjon foreldre klaget over at barna satt inne og leste bøker hele tida. Det var ikke nødvendigvis mer utviklende enn å spille spill med venner online. Jeg har som psykolog til gode å møte foreldre av i dag som er bekymret over at barna leser for mange bøker.
- Hvordan påvirker det barna at vi voksne sjekker mobilen stadig?
- Negativt, etter min erfaring. For at barna skal utvikle seg til selvstendige voksne, er det viktig med en trygg havn om noe skremmer dem. Det kan være vanskelig å fange opp disse øyeblikkene om vi er opptatt med mobilen. En trygg tilknytning er viktig for å forhindre aggressivitet, atferdsvansker og psykiske problemer. Det betyr ikke at mobilen aldri kan være med oss, men vær til stede der du er. Det er fort gjort å gå glipp av årets viktigste skåring hvis du er opptatt med Facebook. Barn som opplever at foreldrene ikke er mentalt til stede, vil etter hvert gi opp å rådføre seg med dem.
- Vær nysgjerrig
Barbro Hardersen er rådgiver i Medietilsynet, og har forsket på mediebruk blant barnehagebarn. Medietilsynet står bak en fersk rapport om temaet.
- De fleste småbarnsforeldre bryr seg om barnas mediebruk og har regler for bruken, sier Hardersen.
Det bekrefter både den nye rapporten fra Medietilsynet, og egne studier.
- Foreldre regulerer mer hva barn gjør med mobilen, enn tida de bruker med den. Men mobilen er langt nede på listen over teknologibruk og ikke minst alle aktiviteter på en vanlig dag, sier hun.
- Hvordan råder du foreldre til å sette grenser?
- Vær nysgjerrig på barnets mediebruk. La barnet selv fortelle og vise hva de gjør, det gir et verdifullt innsyn i barnets verden. Slik kan du ta reflekterte valg og avgjørelser på barnas vegne.
Les også:
Er ditt barn avhengig av dataspill?