Bortskjemte unger:
Serviceforeldre glemmer å lære barna selvstendighet
Er ungene dine late og bortskjemte? Skyld på deg selv. Heldigvis er det ikke for sent å gjøre noe med det.
I en hektisk hverdag er det lett å ta over barnas praktiske gjøremål. Rett og slett fordi da går det fortere, og det blir mindre søl.
Men barn er født med et ønske om å bli selvstendige.
Kunsten er å tilrettelegge slik at barnet får trene på å gjøre mest mulig selv.
Barn utvikler seg ut fra hvordan de blir behandlet av de voksne rundt seg. Det betyr at hvis de for lov til å bidra, så utvikler de hjelpsomhet og selvstendighet, og motsatt vil barn som vokser opp med mye service fort bli oppfattet som late og bortskjemte.
Ta grep!
Har du skjemt bort barna dine med altfor mye service, er det på tide å ta grep og begynne å lære ungene selvstendighet.
Det er absolutt ikke for sent!
Det du nå trenger å gjøre er å tilrettelegge hjemme slik at barna kan begynne å ta ansvar for egne ting, og hjelpe til i huset.
Mitt favorittverktøy for denne prosessen har jeg hentet fra den italienske legen Maria Montessori (1870-1952) som utviklet Montessoripedagogikken.
1. Observer
Du må først observere hva de kan, og hvilke eventuelle barrierer som hindrer selvstendighet. Et barn som ikke kan knyte skolisser trenger å få lære å knyte lisser. Hvis ikke fingermotorikken er klar for å knyte, kan det være en idé å skaffe barnet et par sko med borrelås inntil finmotorikken er klar for å øve på å knytte sko.
Et lite barn kan fint lære seg å helle melk selv, men da må kartongen ikke være for tung. En idé er å kjøpe inn mindre kartonger, eller å helle innholdet over i en mindre mugge.
2. Demonstrer
Karen Kollien Nygaard
Psykolog og parterapeut.
Fast spaltist i bladet Kamille.
Hun er også yogalærer, driver mind/body-senteret Zanti og arbeider med organisasjonspsykologi i bedrifter.
Neste steg er å demonstrere for barnet hvordan oppgaven gjøres. Gjør dette sakte.
3. Gi arbeidsro
Deretter må du gi barnet arbeidsro til å øve selv så mange ganger det trenger for å mestre oppgaven. Det betyr at du må trekke deg tilbake og observere heller enn å kommentere fra sidelinjen hvordan barnet skal gjøre oppgaven. Demonstrer sakte noen ganger, og trekk deg unna for å observere hva barnet har oppfattet. Da får du hint til hvordan du kan tilrettelegge bedre. Det er også viktig at du ikke roser for mye. Gjør du det, forstyrrer du barnets opplevelse. Å oppleve selv å lykkes er en mye sterkere motivasjon for å fortsette å gjøre tingene selv, enn å få ros.
4. Møt feil med en vennlig holdning
Det er viktig at barna opplever at det er positivt å øve på å lære seg å gjøre oppgavene selv. Derfor er måten du møter dem på når de ikke lykkes avgjørende. Møter du barna med en vennlig holdning til feil, så vil det bli gøy å lære seg å ta ansvar om sine egne ting, og til å være selvstendig.
Denne saken ble første gang publisert 15/07 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.