Billige bleier:

Derfor er bleiene gratis

Når én butikkjede gir bort annenhver pakke gratis, følger konkurrentene etter.

BILLIGERE ENN PÅ LENGE: Det er priskrig på bleier for tiden.
BILLIGERE ENN PÅ LENGE: Det er priskrig på bleier for tiden. Foto: Foto: Anders Rasch
Sist oppdatert

Så mange bleier bruker barna

SIFOs standardbudsjett anslår et barns bleieforbruk til 4000 bleier gjennom hele bleieperioden.

- Det første halve året bruker barnet rundt fem skift i døgnet, og deretter færre, etter et halvt år bruker de for eksempel fire skift. Fra barnet er et til to år bruker det 1500 bleier i året, mens treåringene bruker omtrent en bleie i døgnet, for å holde seg tørre om natta, sier Anne Marie Øybø, fagkonsulent og ingeniør i SIFO til DinSide.

Med dette utgangspunktet, kan man beregne bleieforbruket for størrelsen over til rundt 2000 bleier i året.

Dagligvarekjedenes kamp om småbarnsforeldre har blitt hakket hardere den siste uken.

Både på Kiwi , Rema 1000, Rimi og Meny får du nå annenhver Libero eller Pampers bleiepakke gratis.

Dessuten kuttes prisene også på barnemat på glass . Hylleprisene på barnemat er blitt halvert på både Rema 1000, Rimi og Kiwi. De nye bleieavtalene skal i første omgang vare ut året.

17 kr pakka

Tar man Kiwi som ekspempel, koster nå en pakke med Libero-bleier ca. kr 17.

Før kostet de kr 67,90. Så ble prisen halvert til kr 33,40. Med annenhver pakke gratis, blir det snaue kr 17 for en bleiepakke.

På Rimi koster en Pampers Active Fit 7-14 kg bleiepakke kr 19,75 . I forrige uke kostet den kr 59,90 inkludert bonus med hver fjerde pakke gratis.

Vil strekke seg langt

- Da konkurrenter begynte å gi bort annenhver bleiepakke, hadde vi ikke noe valg. Vi skal svare konkurrentene og være markedsledende og billigst på bleier. Derfor har vi også satt ned prisene på billigbleier fra First Price . Vi er villig til å strekke oss langt for dette, og kommer ikke til å gi oss, sier kjedeleder for KIWI minipris, Per-Erik Burud til Foreldre & Barn.

Viktigste målgruppe

Selv om Burud ikke vil oppgi om billige bleier isolert sett er et tapsprosjekt, er det totalhandelen det kommer an på.

- Småbarnsforeldre er vår viktigste målgruppe, og de som handler mest. Det er klart det er viktig for oss å få dem til å handle i butikkene våre, og billige barneprodukter hjelper selvsagt på det, sier han.

- Men det også en del av vår filosofi at kunden skal vite at det alltid er billigst hos oss, sier han.

Best tilbud for barnefamilier

På mandag kastet også Rimi seg inn i bleiekrigen. De har satt ned hylleprisen på Pampers-bleier og barnematglass , og i tillegg får kundene dobbelt stempel på bleiekort, slik at de i realiteten får annehver bleie gratis.

- Det er viktigst for oss å være i toppskiktet når det gjelder billige og gode produkter til barnefamilier , sier informasjonsrådgiver Bjørnar Michelson i Ica Norge til Foreldre & Barn.

Han mener det helt klart er forbrukerne som tjener på bleiekrigen.

Lokkemiddel

- Om bleieforbrukere tjener på denne priskrigen eller ikke, er umulig å svare på. Vi har ikke tilgang til kjøpsmennenes regnskap. Men man må jo regne med at de kompenserer tapet av bleier på en måte. Det kan være at det nå i en periode blir billigere for forbrukergruppen som handler bleier og barnemat, men dyrere folk som handler andre produkter, der kanskje prisene blir satt opp. Men ingen handler bare bleier, så dette er også et lokkemiddel for å få folk inn i butikken, sier forsker Eivind Jacobsen ved Statens institutt for forbruksforskning ( SIFO).

Viktig forbrukergruppe

At bleieprisene er et viktige lokkemidler når matvarekjedene skal konkurrere om innholdet i barnefamilienes lommebøker er ikke noe nytt. Siden 2000 har Kiwi hatt bleiekort, med hver 4. bleiepakke gratis. De andre kjedene har fulgt etter med ulike varianter.

- Småbarnsforeldre er en viktig forbukergruppe som ofte er i etableringsfasen . Det kan være viktig merkevarebygging å kommunisere at man er billig på produkter de trenger, og dette kan være med på å skape lojalitet. At det blir priskrig på et produkt som bleier er ikke overraskende. Det er et såkalt homogent produkt ,der det er minimal kvalitetsforskjell på f.eks. Pampers og Libero. Da kan man "krige" på prisen, sier han.

Denne saken ble første gang publisert 08/09 2010, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også