Frankie begynte å lese da han var ni måneder
Her er den omstridte metoden.
Barn under fem år har lettere for å lære å lese enn barn i skolealder, hevder kontroversiell amerikansk forsker.
2 1/2 år gamle Frankie fra England var bare 9 måneder gammel da han begynte å lese. Ifølge foreldrene prøver han å lese alt han kommer over. Han lærer stadig nye ord og går aldri lei.
Klisterhjerne
Frankie er bare ett av mange barn som har lært å lese i ung alder, takket være metoden Your Baby Can Read .
De første fem leveårene
- Hjernen hos et lite barn er ytterst mottakelig for sanseinntrykk og utvikler seg i et enormt tempo. Faktisk utvikles hele 90 prosent av hjernen i løpet av de første fem leveårene, uttaler Dr. Fitzer på nettsidene til Your Baby Can Read.
Han hevder at det i løpet av dette tidsrommet er lettere for et barn å lære hvilket som helst språk, inkludert talespråk, fremmedspråk og skriftspråk.
Lærer å lese med sanseinntrykk
Med dette som utgangspunkt, har den amerikanske forskeren laget et system der barn ved hjelp av sanseinntrykk, assosiasjoner, lyd og bilder kan lære å lese.
Metoden, som først ble testet på hans egne barn, har lenge vært populær i land som USA, Canada og Australia. Stadig stigende salgstall og entusiastiske foreldre tyder på at amerikaneren nå er i ferd med å legge Storbritannia for sine føtter.
Begynte ved 8 måneder
- Vi snublet over Your Baby Can Read-pakken da Frankie var 8 måneder gammel. Vi tenkte det kunne være morsomt å prøve, sier mamma Jamie Johnson til DinBaby.com, og legger til at hun selv var langt fra noe skolelys.
Pakken består av DVD-er, klaffebøker, ordkort, et spill og en CD. Hos den travle familien Johnson innså de fort at tiden ikke ville strekke til dersom de skulle følge metoden til punkt og prikke.
I stedet for barne-TV
- I begynnelsen brukte vi bare DVD-ene sier Jamie Johnson. Som så mange andre babyer, ble Frankie satt foran tv-en en liten stund hver morgen, mens de voksne dusjet og kledde på seg.
Men i stedet for barne-tv, var det altså Dr. Titzers spesialutviklede DVD-er Frankie så på.
Kjente igjen bokstavkortene
Ifølge moren var Frankie engasjert fra første stund. Bare noen uker senere merket foreldrene at Frankie reagerte spontant på instruksene fra DVD-en. Da de tok i bruk bokstavkortene, la de merke til at Frankie kjente igjen hvert av ordene på kortene.
- Han begynte å klappe når vi holdt opp kortet med ordet "klappe". Hvis vi viste ham et kort med ord som " hode" eller "tær", pekte han på hodet sitt eller tærne sine, forteller Jamie Johnson.
Selskapslek
Ved ett års alder hadde Frankie lært seg å kjenne igjen en lang rekke ord.
- Vi så nærmest på det som en selskapslek, sier moren.
Hun forteller at det var først da hun prøvde ut leken med den fire år gamle datteren til et vennepar, at hun fikk sin første aha-opplevelse:
- Hun vet selvfølgelig ikke hva som står på kortet. Det er jo å lese, det, Jamie, utbrøt moren til fire-åringen.
Kritisert i hjemlandet
Ikke alle tar Dr. Fitzers metode for god fisk. I sitt eget hjemland fikk han hard medfart i NBCs Today-program tidligere i år.
Flere eksperter uttalte at barn ikke kan lære å lese ved hjelp av Dr. Titzers metode:
Dette er ikke lesing
- Nei, de lærer seg ordene på kortene utenat. Det kan ikke kalles å lese, sa Dr. Noni Lesaux. Hun er ekspert på barns utvikling og ansatt ved det prestisjetunge Harvard University.
Hun fikk blant annet støtte av Karen Hopkins, som er barnelege ved New York University, med barns utvikling som spesialfelt.
- Jeg mener det er misledende, og gir falske forhåpninger, sa hun.
Setter spørsmålstegn
Franscisco Lacerda ved Stockholms Universitet er professor i fonetikk med hovedvekt på spedbarnets språkverden. Han kjenner ikke til Dr. Fitzers metode.
- Min umiddelbare reaksjon er at dette med å få meget små barn til å lese, er noe som har skjedd før. Problemet er hva det fører til og om det overhodet er fornuftig, sier han til Dinbaby.com.
Han forklarer at ettersom småbarn ikke har noen fonologisk forståelse, bygger denne type lesing stort sett på en slags assosieringsprosess, eller mønstergjenkjennelse.
- Spedbarn klarer å gjøre dette også, som så mye annet, men det blir i så fall heller som å lære seg en parallell grafisk kode, enn lesing i ordets rette forstand, tror jeg.
Ja til lesestund
I Storbritannia opplever Dr. Titzer medvind for tiden. Hittil er han blitt tildelt to priser.
Shawna Spoor jobber for organisasjonen The National Literacy Trust, som søker å fremme lese-og skrivelyst i Storbritannia. De har satt av store ressurser til barn, ikke minst gjennom programmet Early Reading Connects, der man blant annet oppmuntrer til lesestunder hjemme og i barnehagen.
Spoor ønsker ikke å uttale seg om hvorvidt små barn er i stand til å lese eller ikke.
- Men på generelt grunnlag vil jeg si at det å tilbringe tid med barnet ditt er bra. Å ta seg tid til å snakke med barnet ditt og lese for barnet er bare positivt.
Entusiastiske foreldre
Selv ikke skepsis fra enkelte forskermiljøer kan rokke ved Jamie Johnsons overbevisning.
- Tenk om alle barn kunne få anledning til å lære å lese i ung alder; da ville vi jo få en hel nasjon med barn som kan lese og skrive.
Ønsker seg ikke vidunderbarn
Hun understreker at hun som mor aldri har hatt noe ønske om å legge press på Frankie. Og som de fleste gutter på hans alder, er han like opptatt av å løpe rundt, sparke ball, svømme, klatre og hoppe, som av å lese.
Kan telle til hundre
Det eneste forbeholdet Frankies foreldre har, er tanken på hvordan han vil få det når han begynner på skolen.
- Han kommer jo til å ligge langt foran alle de andre, sier moren.
29 måneder gamle Frankie kan allerede hele alfabetet og alle tallene fra null til hundre.
Les mer:
Babyer på 3 mnd. kan lære å lese
Slik lærer du barnet ditt å snakke
NYTT I NORGE: Foreldre & Barn 3til7 - trygge og morsomme dataspill
Denne saken ble første gang publisert 03/01 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.