Stor test av kofferter
Så lite tåler koffertene
De fleste fikk sprekker og bulker i denne testen - men ikke alle.
Testmetode og kriterier
SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, har på oppdrag fra Testfakta testet seks kofferter med hardplast-lokk, med fire hjul og teleskophåndtak og volum fra 71 til 93 liter.
Det er testet en koffert fra hver leverandør.
Alle koffertene har TSA kombinasjonslås (USA-godkjent lås) - som betyr at sikkerhetspersonal kan få sjekket bagasjen uten å skade låsen eller kofferten.
I alle testfasene var koffertene pakket med en totalvekt på 23 kg. Innholdet besto av laken og andre tekstiler.
Testens innhold:
Slitasje på bærehåndtak - koffertene løftes 60 mm fra underlaget 3000 ganger.
Slitasje på teleskophåndtak - koffertene løftes ca. 60 mm fra underlaget 1000 ganger.
Belastning på teleskophåndtak - koffertene settes i 50 graders vinkel og teleskophåndtaket festes i en stang - nedre del av håndtaket belastes med en 5 kilos vekt som tas av og på 3000 ganger.
Hjul-slitasje
Koffertene rulles på et rullebånd med moderate ujevnheter.
Kortene dras i teleskophåndtaket, først 7,5 km på to hjul i 3,6 - 4 km/t. Siden rulles koffertene ytterligere 7,5 km på fire hjul, i hastighet 1,5 -1,8 km/t.
Falltest i romtemperatur
Koffertene faller mot bakken fra 61 cm høyde og lander på tre ulike steder; på ett hjul, på låsen og på teleskophåndtaket (i inntrukket tilstand).
Falltest i kulde
Nedkjølte kofferter slippes fra 61 cm høyde på ett hjul (et annet enn på testen over)
Penetrasjonstest nedkjølt koffert (- 20 grader)
Koffertens side slippes fra en meters høyde på en 20 cm høy og 38 mm vid stang.
Vekting av testkriteriene:
Slitasje på håndtak: 20 prosent
Slitasje på hjul: 40 prosent
Resultat i fall- og penetrasjonstestene: 20 prosent
Tilleggsvurdering: pris/verdi
Noen har hjul som blir borte og lokk som sprekker - andre slipper unna omtrent uten en skramme.
Det er store forskjeller på hvor godt koffertene tåler vanlige feriebelastninger, viser testen av kofferter som er utført av svenske Testfakta i samarbeid med Foreldre og Barn.
En god koffert skal tåle mye - fall fra bagasjevogner, kasting inn i lasterom, fall ned fra rullebåndene. Den skal løftes inn i og ut av biler og tåle trilling i brosteinsgater.
En dårlig koffert kan gjøre den nøye planlagte sommerferien til et mareritt.
Variabel kvalitet
Men det er svært varierende hva koffertene tåler. Testen omfatter sju kofferter som er laboratorietestet ved SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, i Borås.
Testvinneren Titan Xenon klarte testprogrammet feilfritt. Testen dårligste koffert, KKDK, mistet et hjul og fikk flere sprekker under testen. Denne kofferten er ikke til salgs i Norge og derfor tatt ut av den norske versjonen av testen.
- Det som skiller koffertene er materialkvaliteten i koffertlokket og i hjulene. Det svært vanskelig for kundene å vurdere disse tingene i butikken, sier Nina Talbrant, testleder ved SP.
Tøff test
Alle koffertene i testen har lokk i hardplast, lås, hjul og teleskophåndtak. Pakkevolumet ligger på mellom 71 og 93 liter.
Før testen er koffertene pakket med totalt 23 kilo. Dette svarer til hva det fleste flyselskaper regner som maksvekt for de reisende.
Koffertene er utsatt for gjentatte løft både i bærehåndtaket og teleskophåndtaket.
Teleskophåndtakets nedre del er også belastet med tyngde for å simulere virkningen av at en annen koffert legges oppå, for eksempel håndbagasje.
I testen av hjulkvalitet er koffertene kjørt på et rullebånd med ujevnheter.
- At hjulene holder er kanskje det aller viktigste for såpass store kofferter. Det er veldig slitsomt å forflytte en koffert på 70 til 90 liter uten hjul. sier Nina Talbrant.
Sprakk etter fall
Laben testet også hvordan koffertene tålte å falle på vesentlige deler, som hjul, lås og teleskophåndtak.
Da kofferten fra Accent landet på ett hjul, sprakk den omliggende plasten og foret stakk fram. På Delsey-väskan ble hjulet trykket inn av smellen, men det var mulig å trykke det tilbake fra innsiden
- Koffertene ble sluppet fra 61 centimeter, altså omtrentlig knehøyde. Det er en helt realistisk test. En koffert som man mister tak i eller som ramler ned fra noe kan jo lande på en hvilken som helst måte, sier Nina Talbrant.
Tålte ikke fall på låsen
To kofferter tålte ikke å falle på låsen. Clas Ohlson-kofferten var det helt umulig å åpne etter smellen. Glidlåsen måtte rett og slett klippes opp før kofferten kunne åpnes igjen.
Delsey-koffertens lås ble treg og vrien å få opp, men det lot seg gjøre. Alle koffertene tålte et fall på teleskophåndtaket uten å ta skade av det.
I slutten av testen er kofferten kjølt ned til minus 20 grader, for å sjekke hvor godt den tåler støt i kald tilstand.
- Plastmaterialer blir oftere sprøere i kulde. Kofferter må tåle reising også vinterstid, poengterer testlederen.
Sprakk i kulda
Den nedkjølte kofferten slippes fra en meters høyde mot en to desimeter høy stang som står på høykant. Flere av koffertene vi bulker i plastskallet.
Falltesten mot ett hjul ble gjentatt i kald tilstand, og medførte sprekker i tre av koffertene.
- Det er likevel positivt at de fleste av koffertene faktisk ikke gikk i stykker i kald tilstand. Om jeg sammenlikner med kofferter hjeg selvhar hatt gjennom årene, tror jeg kvaliteten har blitt jevnt over bedre, sier Nina Talbrant.
Skandinavisk utvalg
Koffertene er valgt ut for det skandinaviske markedet, etter innspill fra bransjeaktører. Prisene oppgitt i denne testen er de gunstigste prisene funnet på norske og skandinaviske nettbutikker.
Noen av koffertene er vanskelige å finne på norske nettbutikker. Det finnes flere svenske nettbutikker som selger uten tilllegg for frakt.
Denne saken ble første gang publisert 15/04 2013, og sist oppdatert 28/06 2017.