Historien om Cherrox
Barnestøvelen har vært i rampelyset sammen med de hotteste designerobjekter og kunstuttrykk fra hele Skandinavia på The National Museum of Women in the Arts i Washington, D.C, og den har vært stilt ut på møbelmessen i Milano som en del av utstillingen Scandinavian Design Beyond the Myth. Cherrox Uno ble også belønnet med Norsk Designråds klassikerpris for god design i 1999.
Støvelen er ikke bare et prydobjekt. Den er nok aller best kjent som effektiv beskytter for små og litt større barneføtter i høst- og vintervær. I dag har nesten alle barn i Norge og delvis i Norden brukt Cherrox. Over seks millioner støvler er solgt av den vanntette barnestøvelen verden over siden Cherroxen så dagens lys på slutten av 1960-tallet.
Fra not til hot
Historien bak Cherrox startet med kalosjer, så ble det støvler. Peter Mathias Rowde grunnla gummifabrikken Viking i Askim så langt tilbake som i 1920. Allerede da så han fordelene med dette solide produktet som lett kunne matche det norske klimaet. I tiårene fremover fortsatte han å produsere ulike gummiprodukter, og er ikke minst kjent for sine bildekk.
Viking har i mange år vært markedsledende på gummifottøy i Norden, og omsatte to millioner par sko i fjor, halvparten av dette i utlandet. Viking fottøy eies i dag av det norske bilkonsernet Bertel O. Steen.
Cherrox har ikke alltid hatt den samme statusen som i dag, og det har vært tider da støvelen var alt annet enn trendy. Produktnavnet, særlig i flertallsformen Cherroxer, har dessuten for mange blitt et degenerert varemerke det vil si et nøytralt substantiv for alle slags «varme, vanntette barnestøvler», ifølge nettstedet Wikipedia.
Fargesprakende fotfest
For nærmere 20 år siden var Cherroxen på vei til å rusle ut av markedet, den slet i en seig motbakke etter å ha vært et begrep for småbarnsforeldre i mange år. Frem til da hadde støvelen vært en vanntett og varmfôret skinnstøvel med mange brukerfordeler. Men uten særlig særpreg.
I 1998 engasjerte Viking fottøy designeren Sigrid Eckhoff. Hun fikk oppdraget med å redesigne den trauste, gråbrune støvelen. Resultatet ble en fantasifull støvel inspirert av fabeldyr og sterke farger. Og salget gikk til himmels igjen. I perioder har annethvert norsk barn vært skodd med Cherrox.
- Mitt grep var å legge inn identiteten i overlæret, gi den et eget uttrykk, slik at den ikke ble mulig å kopiere, tidligere hadde dette vært lett, har Eckhoff tidligere uttalt om forvandlingen. Og vips så var Cherrox forvandlet fra en grå mus til en fotfest i farger.
Cherrox går sin vei
- Cherrox ble egentlig laget som en støvel til voksne, men den ble etter hvert tilpasset barn. Jeg tror at dagens popularitet bunner i at vi engasjerte designeren Sigrid Eckhoff som kom opp med stadige nye og morsomme modeller, sier markedssjef Rebekka Strohschein i Viking fottøy. - Produket er jo genialt med sitt varme for, vanntetthet og fine design, fortsetter hun.
Strohschein sier at Viking har registrert at norske foreldre helt tydelig er blitt mer kresne når de skal velge sko til barna, og at salget av barnesko og støvler med Gore Tex-membran, som før var forbeholdt voksne, har økt kraftig.
- I disse miljøtider er det større etterspørsel etter produkter som har en miljømessig profil og derfor har vi laget en ny støvelmodell av materialet Polyurethan. Den heter Thermo og kommer til å erstatte Cherrox. Cherrox vil bli faset ut etter hvert.
Når Cherrox`dager er talte, ennå en bedriftshemmelighet.
Denne saken ble første gang publisert 13/10 2008, og sist oppdatert 29/04 2017.