Denne kan ikke bli din
For den er spesiallaget til Gwen Stafani.
Nå er det nesten like spennende hvilken vogn kjendiser velger som hva barnet skal hete.
- De er trendsettere og folk ser opp til dem. Derfor synes vi det er gøy at kjendiser skaper oppmerksomhet rundt våre produkter,sier Helga Ekdahl, webredaktor og markedsfør hos BRIO AB i Malmø.
Hun kontaktar oftest kjendiser direkte og spør om de vil ha en vogn som gave.
- Grunnen til at jeg lett kan kontakte dem, er at jeg har et bredt kontakatnett. Jeg har jobbet i musikkindustrien i mange år i New York og London.
Spesialdesignet vogn
I midten av oktober kommer Brio med sin nye modell Brio Go i Norge. Gwen Stefani og Gavin Rossdale har altså fått en BRIO Go som er spesialdesignet for dem.
- Jeg kjenner Gavin Rossdale, og derfor var det naturlig valg.
Christina Aguilera fikk den første Go-vognen . Hun valgte stoff og farge selv. Hun vill ha en lyseblå, og da lagde vi den til henne, sier Helga Ekdal.
Ulike måter å gjøre det på
- Det er klart at mange bedrifter driver med produktplassering. Men det finnes ulike måter å gjøre det på. Noen betaler penger for at kjendiser skal bruke deres produkter eller at de skal synes i Hollywoodfilmer. Det gjør ikke vi. Vi gir presanger til folk vi synes er kule.
Stokke in the city
- Produktplassering i filmer, tv-serier og til kjendiser for personlig bruk har blitt en stadig viktigere del av markedskommunikasjonen vår, sier Kjetil Aarseth, kommunikasjonsansvarlig i Stokke AS
Vognen Stokke Xplory ble verdenskjent Russell Crowe, Courteney Cox, David Arquette, Heidi Klum and Seal, og Sophie Ellis Bextor brukte den.
- Noen ganger er det kjendisene de som kontakter oss, og vi gir gjerne bort produktene om det er god match mellom våre og deres omdømme og verdier. Andre ganger er det vi som tar kontakt.
Det er de utenlandske stjernene som har høyest verdi. Stokkes eksport til utlandet står for 97 prosent av omsetningen deres.
Et høydepunkt for Stokke ,var da prioduksjonsselskapet bak Sex & The City- fimen, kontaktet dem og lurte på om de kunne bruke en Stokke Xplory vogn i scenen der Charlotte har babyshower.
Ikke alltid best
- Utvalget for foreldre er enormt. Når en kjendis går med en vogn og det er i alle kjendisblader over hele verden, er dette veldig billig reklame for produsentene. Defor bruker produsenteen enormt med tid og krefter på denne type produktplassering , sier Irén Evensen, forbrukerjournalist i magasinet Foreldre & Barn.
- Det er blitt veldig trendy å være foreldre og man bruker mye penger på barna sine. Men selv om en vogn kan se kul ut i Hollywood, er det viktig for norske forbrukere å tenke på at den kanskje ikke er like praktisk i Norge. Dessuten er ikke alltid bra design ensbetydende med god kvalitet.
Denne saken ble første gang publisert 11/09 2008, og sist oppdatert 29/04 2017.