Villa i Paris

Etter mange år i Paris og London, ønsket Morten seg en annen form for bolig

Det endte med at han kjøpte en gammel, herskapelig villa helt sør i Normandie.

HERSKAPELIG: I den ene stuen har Morten laget
en vakker lysekrone ved å sette sammen flere av
designeren Lee Brooms pendellamper Crystal Bulb.
Det lave bordet og de ulike sittemulighetene
understreker den avslappede atmosfæren.
Bak de hvite panelene skjuler det seg skap.
HERSKAPELIG: I den ene stuen har Morten laget en vakker lysekrone ved å sette sammen flere av designeren Lee Brooms pendellamper Crystal Bulb. Det lave bordet og de ulike sittemulighetene understreker den avslappede atmosfæren. Bak de hvite panelene skjuler det seg skap. Foto: FOTO: Ragnar Hartvig
Sist oppdatert

HER BOR:

Morten Øren, blomsterdekoratør og designer. Den gamle herskapelige villaen ligger sør i Normandie, bak høye murer. Huset er både studio og bolig for Morten, som i tillegg til å drive blomsterbutikken Moor i Paris, også driver med design og produktutvikling av juleprodukter og blomster.

Etter å ha bodd og jobbet i mange år i Paris og London, ønsket Morten Øren seg en annen form for bolig. Nærheten til Paris var fremdeles viktig jobbmessig, men han ville gjerne ha mer plass, og som blomsterdekoratør var også lengselen etter natur og egen hage sterk. Han fant det han lette etter ganske raskt, helt sør i Normandie, i nærheten av byen Dreux.

- Jeg visste med en gang at dette var det rette for meg, og brukte ikke lang tid på beslutningen, forteller Øren til magasinet Maison.

Gammel herskapelig villa

Huset er en gammel herskapelig villa, liggende som så ofte i Frankrike bak høye murer, på en hjørnetomt i utkanten av landsbyen. Hage og et spennende vognskjul fulgte med. På torget i landsbyen, en liten sykkeltur unna, er det bakeri og matbutikk.

Øren hadde helt klare ideer om hvordan han ville at huset skulle fremstå. Han ønsket et personlig interiør i tidsriktig stil, men er også en mann med glimt i øyet og humoristisk sans, noe som naturlig nok også preger hjemmet hans.

- Jeg vil gjerne fremstå som både seriøs og leken.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SOSIALT: På kjøkkenet, som er skreddersydd og snekret av en
lokal snekker, er en stor arbeidsøy blitt det praktiske og sosiale midtpunktet.
SOSIALT: På kjøkkenet, som er skreddersydd og snekret av en lokal snekker, er en stor arbeidsøy blitt det praktiske og sosiale midtpunktet. Foto: FOTO: Ragnar Hartvig

Omfattende oppussing

Han satte umiddelbart i gang med en stor oppussing. Alle mørke og «grumsete» farger skulle bort.

- Det skulle bli lyst, hvitt og åpent – i kontrast til det klassiske eksteriøret. Det skulle bli en overraskelse å komme inn! Alt opprinnelig treverk ble malt hvitt.

- Det måtte til for at det skulle bli mitt og jeg skulle trives, legger han til.

De gamle parkettgulvene ble lasert svarte, men flisene i gangen ble beholdt. Øren kjente en dyktig snekker som påtok seg oppgaven med å lage kjøkkenet etter Ørens egne tegninger. Benkeplatene er kenyansk granitt, gulvet er belagt med skifer.

- Jeg har valgt å legge en arbeidsøy midt i rommet fordi jeg bruker kjøkkenet både til å jobbe med blomster og mat. I tillegg er det sosialt og fint å henge rundt den med et glass vin mens maten lages, eller blomstene arrangeres.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SPISESTUE: Rommet var opprinnelig malt i mørke farger, med brystning i tre og et lysere gulv. Morten malte både vegger og tak hvite, og laserte gulvet nesten svart. Rundt det mørke bordet står designklassikeren Tulip Chair, formgitt av Eero Saarinen – en fin kontrast til den elegante lysekronen. Også i dette rommet er det skjulte skap bak veggpanelene.
SPISESTUE: Rommet var opprinnelig malt i mørke farger, med brystning i tre og et lysere gulv. Morten malte både vegger og tak hvite, og laserte gulvet nesten svart. Rundt det mørke bordet står designklassikeren Tulip Chair, formgitt av Eero Saarinen – en fin kontrast til den elegante lysekronen. Også i dette rommet er det skjulte skap bak veggpanelene. Foto: FOTO: Ragnar Hartvig

Samler av natur

Øren er en samler av natur. Dette har en naturlig sammenheng med hans yrke – jakten på vakre former og fargekombinasjoner er essensiell. Han samler på alle mulige gjenstander og er en ivrig besøkende på markeder i Kina, Marokko og på landsbygda i Frankrike. Gamle vaser, bilder, skjeer og ikke minst rariteter; Øren finner stor glede i å arrangere tingene på nye og spennende måter, hans verden er full av estetiske overraskelser hvor enn du snur deg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SAMLER: På en av veggene henger en samling av gamle skjeer funnet på ulike markeder. Den utstoppede haren var en gave fra gode, norske kolleger til 40-årsdagen. Oliventreet er kunstig, ganske greit når man er mye bortreist. Bestikk er samlet i marmorkrus, brettet og skålene med lokk er marokkanske.
SAMLER: På en av veggene henger en samling av gamle skjeer funnet på ulike markeder. Den utstoppede haren var en gave fra gode, norske kolleger til 40-årsdagen. Oliventreet er kunstig, ganske greit når man er mye bortreist. Bestikk er samlet i marmorkrus, brettet og skålene med lokk er marokkanske. Foto: FOTO: Ragnar Hartvig

Loft ble til hjemmekontor

Det store loftet ble pusset opp til sist, og var kanskje det Morten gledet seg mest til.

- Tørkeloftet var noe av det jeg falt for første gang jeg var i huset. Men jeg måtte være tålmodig, gjøre resten av huset først, forteller han.

- Det ble en omfattende jobb, det måtte isoleres og jeg har til og med fått lagt inn et lite toalett der oppe. Her har jeg endelig fått meg atelier og kontor, slik at det blir naturlig også å jobbe mye hjemmefra.

Med vekslende arbeid mellom design for fabrikker i Kina og drift av egen butikk i Paris er det godt å ha en god arbeidsplass hjemme. Loftsrommet er 105 kvm og nesten fire meter under taket, det er et betydelig rom. I tillegg til arbeidsrom har Øren også et ekstra gjesterom her oppe, diskré beliggende bak lange hvite gardiner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LOFTET: På det nyoppussede loftet er den ene delen gjort
om til et gjesterom. De hvite lintekstilene som er hengt nonsjalant over takbjelkene fungere fint som romdelere. Sengeteppet har Mortens
søster, Ann Kristin, heklet. I den andre halvdelen av loftet har Morten innredet studio og hjemmekontor, med enkle skrivebord omringet av stoler i
ulik design.
LOFTET: På det nyoppussede loftet er den ene delen gjort om til et gjesterom. De hvite lintekstilene som er hengt nonsjalant over takbjelkene fungere fint som romdelere. Sengeteppet har Mortens søster, Ann Kristin, heklet. I den andre halvdelen av loftet har Morten innredet studio og hjemmekontor, med enkle skrivebord omringet av stoler i ulik design. Foto: FOTO: Ragnar Hartvig

En evig prosess

Med en så travel hverdag kan det virke litt upraktisk å bo på landet, særlig når man ikke kjører bil.

- Men man innretter seg og fordelene er tross alt så mange. Det blir en pause i det hektiske livet når jeg er her ute. Her kan jeg puste og tenke fritt. Nyte hus og hage og ha familie og venner på besøk. Det overvinner det upraktiske.

Morten ser ikke på huset som helt ferdig ennå.

- Prosjekter og ideer er min drivkraft og er en evig prosess. Jeg må alltid ha noe på gang. Jeg har jo et spennende vognskjul her som har stort potensial; en ganske stor og vakker bygning som jo kan forandres fra å være uthus til å bli beboelig. Vi får se når det blir, akkurat nå tar butikken det meste av min kreativitet og arbeidskapasitet. Men ideen ligger i bakhodet, og blir nok realisert med tiden den også, avslutter han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SOVEROM: Mortens eget soverom ligger i andre etasje, og de samme fargetonene går igjen også her. Sengeteppet er et bryllupspledd fra Marokko. Puffen er også marokkansk, mens stolen og det svarte skapet er kinesiske. Den enkle lyspærependelen blir en stram og fin kontrast til takrosetten.
SOVEROM: Mortens eget soverom ligger i andre etasje, og de samme fargetonene går igjen også her. Sengeteppet er et bryllupspledd fra Marokko. Puffen er også marokkansk, mens stolen og det svarte skapet er kinesiske. Den enkle lyspærependelen blir en stram og fin kontrast til takrosetten. Foto: FOTO: Ragnar Hartvig

Legg spesielt merke til:

• Den gjennomgående bruken av hvitt både på vegger, tak, møbler og tekstiler. Fordi Øren har jobbet bevisst med ulike strukturer og kvaliteter, blir uttrykket varmt og ikke kjølig.

• De humoristiske detaljene; en krone på snei, en sløyfe rundt halsen på en utstoppet hare – kunsten er å gjøre det på en subtil måte, slik at øyet nesten ikke oppdager det med det første, humor i interiøret bør ikke bli for påtrengende.

• Hvordan Øren elegant blander moderne design med mer klassiske former.

• At Øren har blomster i nesten hvert eneste rom og at han gjerne lar dem gå i samme fargeskala. Han er heller ikke redd for å bruke kunstige blomster og planter.

• Den fine sittegruppen i stuen som består av en sofa, en god lenestol og to mer moderne stoler. I tillegg ligger det puter på gulvet som understreker den avslappede stemningen.

• Hvordan Øren bevisst har valgt å ha bord stående ulike steder uten annet formål enn å være utstillingssted for hans ulike samlinger av vaser og vakre gjenstander.

Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Klikk Bolig på Facebook.

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2016, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også