Kjøpe hytte
Tid for hyttekupp i høstferien
Hør om eiendomsmegleren har overliggere fra forrige sesong. De kan være prutbare.
Drømmer du om en hytte på fjellet med sprakende peisild og hvite vidder utenfor? Det kan synes som om du er heldig med tidspunktet, for markedet for fjellhytter har ifølge bransjen stagnert. Så er du på jakt etter den ultimate fjellhytteopplevelsen, så er mulighetene tilsynelatende lego.
Hegnar.no kan fortelle at fjellhyttene hoper seg opp, og at flere av dem er satt ned i pris. De referer til en artikkel i papirutgaven av Dagens Næringsliv (DN). Der uttaler blant annet eiendomsmegler Espen Worum i DNB Eiendom på Lillehammer at det er en del overliggere.
- Det har hopet seg litt opp, sier han til avisen.
- Her på Oppdal erfarer vi ikke at markedet har endret seg vesentlig. Det har hatt sine bølgedaler de siste årene, men vi opplever ikke noen form for krise, sier megler hos Heimdal Eiendomsmegling, Bjarne Brattbakk, til klikk.no.
Det er først når prisene kryper over fire millioner at det blir vanskeligere å selge.
- Hytter rundt halvannen million, og som er i en tilfredsstillende stand, går lett unna.
Hos Eiendomsmeglerforetakenes Forening (Eff) ser man den samme tendensen, og man erfarer at hytteprisene viser en stor robusthet.
- Over de siste årene har prisnivået holdt seg overraskende bra, men der hvor vi har sett korreksjoner er i markedet for dyre hytter og leiligheter, sier administrerende direktør i Eff, Christian Vammervold Dreyer, til klikk.no.
- Høsten er erfaringsmessig en høysesong for fjellhytter, og vi har sett at det har inntruffet et skifte mot mer ordinære hytter. Det er heller ikke like avgjørende lenger med nærhet til alpinanlegg. Nå har tilgang til oppkjørte skiløyper blitt like viktig. Og dette ser vi blant annet på Sjusjøen, hvor prisene har fått et oppsving.
Få anbefaling fra megler
Brattbakk råder potensielle kjøpere, på jakt etter et godt hyttekjøp, om å ta kontakt med meglere.
- Det folk ofte glemmer er at de kan gå til en eiendomsmegler og om bistand til å finne rett eiendom. Megleren har inngående kjennskap til markedet og har en god forutsetning for å bistå kjøperne.
Han avlyser samtidig myten om at det i et tregt hyttemarked er mulig å gjøre et kjempekjøp.
- Det er langt mellom de salgene hvor man har kunnet presse prisen veldig.
Brattbakk tror dette blant annet har sammenheng med at hytteeiere ikke har samme presset på seg for å få solgt som boligeiere.
- Legg på et par hundretusen
For å skaffe seg drømmehytta, ville Brattbakk heller snudd på problemstillingen.
- I stedet for å finne en hytte til lavest mulig pris, ville jeg heller lagt på et par hundretusenlapper og fått en hytte hvor det ikke er noe oppgraderingsbehov. For det som oppleves dyrt i dag, kan fort vise seg å være gunstig i et lengre tidsperspektiv.
Han mener også det er vanskelig å lese ut av liggetiden for salgsannonsen om det kan være snakk om et røverkjøp.
Økt mobilitet påvirker hyttemarkedet
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Line Lervik Olsen, har sammen med andre kollegaer (Tor W. Andreassen, NHH og Giulia Calabretta, University of Delft) forsket på hva som styrer folks livsvalg, og kommet frem til åtte trender. Hun mener at hver av dem, på sin måte, kan ha innvirkning på hyttemarkedet.
- En av trendene som kanskje har betydning for om man ønsker å investere i en hytte, er det økende behovet for å være på farten. Vi er mer mobile i vår fritid, både nasjonalt og internasjonalt, og i en slik kontekst blir en hytte kanskje ikke like viktig lenger, utdyper hun overfor klikk.no.
Videre har Lervik Olsen og kollegene de avdekket en trend hvor det å leve i nuet har blitt viktigere.
- Vi handler i større grad på impuls og fokuserer i mindre grad på langsiktige investeringer som en hytte kan være.
En trend som imidlertid kan gjøre hytter mer attraktive, er fokuset på bærekraft.
- Vi tenker i større grad på vår egen helse og miljøet, og i en slik sammenheng kan et nøkternt liv på hytta passe inn, forklarer Lervik Olsen.
Det er kjent at standarden på hyttene har steget og at man søker mer komfort. Det er mulig å tolke to av Lerviks trender inn i denne utviklingen, og det handler om de to trendene som beskriver folks behov for å være tilkoblet og synlige i en sosial kontekst.
- Vi har et behov for hele tiden å være på nett, og det forklares med ønsket om å være sosiale. Videre har vi en trend som heter "Se på meg", hvor vi eksponerer oss gjennom sosiale medier for å få tilbakemelding. Disse to trekkene kan være med å forklarer behovet for hytter med blant annet tilgang på internett, utdyper Lervik Olsen.
Søk etter overliggerne
Christian Vammervold Dreyer tror som Brattbakk at det er få muligheter for å gjøre røverkjøp i høstfjellet.
- Det er krevende å gjøre kjempekjøp, fordi markedet er transparent. Så den hytta du ser på nettet, er det også andre potensielle kjøpere som har sett. Og så er det slik at hytteselgere sjelden har behov for å kvitte seg med hytta umiddelbart, derfor er det begrensede muligheter for å presse prisene vesentlig, forklarer han.
Men fordi hytteselgere sjelden har noe press på seg, betyr det også at hytter kan ha ligget en stund i markedet, og kanskje også fjernet fra nettsidene.
- Kontakt derfor meglere i det området hvor du jakter hytte og hør om de har noen overliggere fra forrige sesong. Det kan være flere årsaker til at hytta ikke ble solgt i første runde, uten at det nødvendigvis har å gjøre med hyttas tekniske stand, forklarer Vammervold Dreyer.
- Men fordi den har vært usolgt en stund, er det muligheter for at selger kan være villig til å senke prisen.
Vammervold Dreyer råder hyttekjøpere generelt til å starte kjøpsprosessen med å bestemme seg for hva som er viktig.
- Spør deg selv hva som betyr mest for deg, kjøreavstand, beliggenhet, standard og så videre, utdyper han.
Les også:
Dristige løsninger i setergrenda
Denne arkitekthytta tåler ekstremværet
På jakt etter gode interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden
Denne saken ble første gang publisert 28/09 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.