Hagetrender

Dette er hagen nordmenn liker best

Trendlista er oppløftende for hageeiere uten grønne fingre.

VILTVOKSENDE: Den viktigste hagetrenden i Norge i 2010 blir den naturlige, viltvoksende hagen.
VILTVOKSENDE: Den viktigste hagetrenden i Norge i 2010 blir den naturlige, viltvoksende hagen. Foto: Global Garden Report
Sist oppdatert

En studie av mer enn 8000 blogginnlegg skrevet av norske hagebloggere, viser at de tre viktigste hagetrendene i Norge for 2010 er:

1. Den naturlige og ville hagen

Topp 10 globale hagetrender

Til tross for økningen av individualisme og egne meninger om hvordan hver enkelt hage skal se ut har rapporten identifisert ti sammenfallende globale trender.

1. Kjøkkenhagen

Kjøkkenhagen er trolig den største globale trenden for øyeblikket. De viktigste formålene er å spare penger, kutte ned på antall butikkturer og aller viktigst å få en bedre forståelse av hvor maten kommer fra.

2. Den økologiske hagen

Motstanden mot bruk av plantevernmidler i matproduksjonen øker, og som et resultat er organisk hagearbeid tydelig på vei oppover. Dette er en trend vi sist så i den vestlige verden på slutten av 1940 og 50-tallet.

3. Velværehagen

Over hele verden ønsker flere å benytte seg av hagen for å finne fred og ro. I 2010 vil vi bruke hagen til avslapning etter jobb, lade batteriene og leve rolige fridager i pakt med omgivelsene.

4. Designhagen

En stilig og moteriktig hage er avhengig av en hjelpende menneskelig hånd. Landskapsarkitektur og styling gir hageeiere en mulighet til å uttrykke seg selv og sine personlige ønsker, og resultatet blir ofte grønne kunstverk.

5. Den naturlige og ville hagen

I motsetning til stylede hager beskrevet ovenfor, er det også en økende trend mot å skape en naturlig villmark, spesielt i den vestlige verden. I stedet for den ryddige, velorganiserte hagen foretrekker mange hagebloggerne å la naturen gå sin gang.

6. Den sosiale hagen

Det er en stadig økende tendens til å bruke hagen som en forlengelse av kjøkken og stuer. Bevis på dette er utviklingen av hagemøbler, utendørs kjøkken og varmeovner. Våre hager blir sosiale områder hvor vi koser oss sammen og samles for å feire bryllup, bursdager og jubileer.

7. Den urbane hagen

Selv om det er trangt om plassen på terrasser, balkonger og verandaer stopper ikke dette engasjerte og lidenskapelige (ofte unge) hagearbeidere. Det voksende fenomenet "geriljahager" i offentlige rom er et bevis på at mangel på plass ikke stopper urbane hageelskere.

8. Den frodige hagen

Gleden ved hardt arbeid og innsats i hagen som gir flotte resultater vil aldri gå bort. Det handler mindre om struktur, planlegging og stil, og mer om innsatsen man legger i hagearbeidet.

9. Potteplantehagen

Økningen i potteplanter fortsetter over hele verden i stort tempo og viser at ikke alle har stor plass eller tid å bruke til hagearbeid. I 2010 vil vi se en ytterligere økning i denne bølgen, hvor spesielt dyrkingen av grønnsaker blir viktig.

10. Drivhushagen

For hagebloggere er det grønne huset stedet hvor seriøse gartnere fødes, og man er ikke en ekte entusiast uten å ha et drivhus i hagen. Arbeid med drivhus er høystatus hagearbeid i bloggverden.

Kilde: Global Garden Report 2010 (pdf)

2. Drivhushagen

3. Designhagen

Globalt er de tre henholdsvis nummer 5, 10 og 4. Se listen over de globale trendene til høyre.

Ulikt hvem som blogger

Fagsjef i Det norske hageselskap, Thorgeir Næss, har lest undersøkelsen for å vurdere om hageselskapet skal se inn i fremtiden med nye øyne. Han stusser litt over resultatene.

- Jeg hadde trodd at kjøkkenhager skulle komme lenger opp på lista i Norge, sammen med drivhus og velværehagen. Jeg har egentlig ingen god forklaring på hvorfor naturhagen, drivhushagen og designhagen blir fremhevet, men tror det kan ha noe med hvem som blogger og hvem som ikke blogger å gjøre, sier Næss.

At designhagen kommer høyt opp på lista, kan altså komme av at de som driver med denne typen hagestell, også er mer aktive på nett.

- Nordmenn er opptatt av å gjøre ting selv, og da vil man ha inspirasjon på nett. Dette med endring står sterkt hos de som er opptatt av å utvikle hagen og de bruker kanskje blogg og internettfora mer aktivt for å dele inspirasjon og ideer, sier Næss.

Blogger fra 13 land

Det er trendanalyseselskapet Kairos Future som på oppdrag fra Husqvarna og Gardena har studert 1,4 millioner blogginnlegg fra 13 land. Resultatene presenteres nå i "Global Garden Report".

Blogginnleggene kommer fra Australia, Brasil, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Norge, Polen, Russland, Sør-Afrika, Sverige, Storbritannia og USA.

Ser ikke lenger over hekken

Rapporten viser at individualisme i hagen blir stadig mer populært over hele verden og at denne trenden er drevet av den økte bruken av sosiale medier og nettets muligheter for deling av inspirasjon.

Ved hjelp av blogger utrykker hageentusiaster sin grønne lidenskap, og de blir oppmuntret av sine hagevenner på nett til å utforme sin unike og individuelle stil, i stedet for å se over hekken for å se hva naboene gjør.

Statussymbol

Rapporten viser at hagearbeid har en stadig mer global tilhengerskare.

Interessen for hagearbeid er høy blant bloggere i fremvoksende økonomier som Kina, Russland og Brasil.

Hagen synes å ha blitt et statussymbol i land med raskt voksende middelklasse som Sør-Afrika og Polen.

Økologisk Obama

Den vestlige hageinteressen er i endring og det tradisjonelle hagearbeidet byttes bort mot en mer avslappet tilnærming ledet av lidenskap for naturen, villskap, organisk dyrking og matplanter.

Kjøkkenhagen er faktisk den heteste trenden blant verdens hagebloggere, en trend som fikk enorm oppmerksomhet i fjor da Michelle Obama gjorde en del av plenen i Det Hvite Hus om til en økologisk grønnsakshage .

Les også:

Krydderurter til kjøkkenhagen

Slik velger du hekk

Dette gjør barna skoleflinke

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2010, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også