Småbruk med moderne innredning

Hun har gjort furustubber trendy

Hun har gjort furustubber trendy og skogen til sitt levebrød. Bli med hjem til gründer Cathrine Glende på Krosser gård.

I FULL JOBB: På låven har Cathrine innredet verksted. Innerst er malerommet, utenfor blir stubbene pusset, pakket og vist frem i ulike miljøer. Styling: Kirsten Visdal.
I FULL JOBB: På låven har Cathrine innredet verksted. Innerst er malerommet, utenfor blir stubbene pusset, pakket og vist frem i ulike miljøer. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
Først publisert Sist oppdatert

Om prosjektet:

Hvem bor her?

Cathrine Glende, gründeren bak møbelkolleksjonen Årringene, med mann og tre barn.

Hva ser vi?

Krosser gård i Akershus, med våningshus i sveitserstil fra rundt 1900.

Hvorfor ser vi på det?

Et gjennomført hjem hvor tradisjonelle, moderne og industrielle elementer går hånd i hånd.

Den gamle gården i denne reportasjen er gründer Cathrine Glendes barndomshjem i Ås i Akershus.

Den er bygget omkring et tun med låve, stabbur og uthus og har fint utsyn over bygda og jordene omkring. Til gården hører både jord og skog, og da Cathrine og mannen overtok i 2006, begynte hun å tenke på hvilke muligheter som kunne finnes der.

- Jeg har alltid hatt et ønske om å drive for meg selv, samtidig som jeg liker å jobbe fysisk og kreativt, sier Cathrine til Bonytt.

- Jeg kan ikke peke på én ting som førte til ideen om å lage stubber, men jeg fant i hvert fall noen blankskurte stokker oppe i skogen som jeg begynte å eksperimentere med. Jeg kappet dem til, pusset dem og laget min første prototyp som jeg tok med inn i stuen, sier hun.

Først tre år senere var møbelkolleksjonen Årringene klar og de første stubbene levert til en butikk i Oslo.

I dag selger Cathrine rundt 300 stubber i året, i tillegg til at hun har utvidet kolleksjonen med blomsterpotter og lysestaker.

Hun mottar også spesialbestillinger fra butikker og bedrifter. På låven har hun innredet verksted hvor stubbene blir tørket, pusset, malt og vist frem i ulike miljøer.

Dessuten er boligen tvers over tunet full av eget design i de fleste rom.

- Vi er tredje og fjerde generasjon som bor her nå. Huset er pusset opp rom for rom, og vi har brukt lang tid. Opprinnelig ønsket vi å sette alt tilbake til slik det var opprinnelig, men det er et nesten umulig prosjekt. Undervis har vi kommet til at vi synes det er viktig å også ta vare på husets historie, sier Cathrine.

TØMMER I TIDEN: Grener og toppen av stammen blir til lysestaker i ulike størrelser. Hugsten foregår vinterstid, og når treet er tørt, blir
det pusset og behandlet. Navnet Årringene kom naturlig, fordi årringene er så godt synlig i materialene. Styling: Kirsten Visdal.
TØMMER I TIDEN: Grener og toppen av stammen blir til lysestaker i ulike størrelser. Hugsten foregår vinterstid, og når treet er tørt, blir det pusset og behandlet. Navnet Årringene kom naturlig, fordi årringene er så godt synlig i materialene. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
NATURELEMENTER: De store vinduene er uten gardiner, men så er det da heller ingen gjenboere å gjemme seg for. Gulvlampen heter Caravaggio, designet av Cecilie Manz for Lightyears. Sofaene er kjøpt hos Slettvoll. Egenproduserte stubber fungerer som både bord og blomsterpotter. Styling: Kirsten Visdal.
NATURELEMENTER: De store vinduene er uten gardiner, men så er det da heller ingen gjenboere å gjemme seg for. Gulvlampen heter Caravaggio, designet av Cecilie Manz for Lightyears. Sofaene er kjøpt hos Slettvoll. Egenproduserte stubber fungerer som både bord og blomsterpotter. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
ROM PÅ REKKE: Fra stuen ser vi gjennom hallen og inn i spisestue og kjøkken. Cathrine har til sammen tre marmorbord og to Collage-lamper. Bordet er fra Indoor Outdoor, mens benken er funnet på gården. Den fasetterte lyslykten på bordet er designet av Camilla Brøyn. Styling: Kirsten Visdal.
ROM PÅ REKKE: Fra stuen ser vi gjennom hallen og inn i spisestue og kjøkken. Cathrine har til sammen tre marmorbord og to Collage-lamper. Bordet er fra Indoor Outdoor, mens benken er funnet på gården. Den fasetterte lyslykten på bordet er designet av Camilla Brøyn. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen

- 80-tallspeisen som mine foreldre satte inn er også en del av historien. Det samme er de glatte dørene som mine besteforeldre satte inn, fordi de var mer praktiske enn de originale speildørene. Dette er det gøy å ta vare på, sier Cathrine.

Det toetasjes huset er blitt bygget på i flere omganger. Husets eldste rom, den store stuen i første etasje, stammer fra 1890.

Cathrine og familien har fjernet vegger i begge etasjer, hentet frem gamle gulv som var skjult av linoleum og fått laget nytt listverk likt det som har vært på gården tidligere.

Interiøret har nå en miks av landlige, industrielle og moderne elementer.

- Jeg liker å mikse materialer, for eksempel plast eller pleksiglass sammen med trestubber. Og så har jeg noen gjenstander som jeg har hatt med meg helt siden jeg begynte å anskaffe ting selv, sier hun.

FUNNET GULL: Cathrine er utdannet innen matvitenskap, men har truffet en sterk interiørtrend, og lever nå av å lage vakre stubber. Styling: Kirsten Visdal.
FUNNET GULL: Cathrine er utdannet innen matvitenskap, men har truffet en sterk interiørtrend, og lever nå av å lage vakre stubber. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
ÅPNET OPP: I taket er restene av en revet vegg. Kjøkkenet er fra Ikea, men malt hvitt. Benkeplater og spisemøblemen er malt med bengalakk, en slitesterk og rimelig behandling. Stoler og bordben er arvet. Pendler fra Louis Poulsen i to størrelser henger over øya og langs veggen. Styling: Kirsten Visdal.
ÅPNET OPP: I taket er restene av en revet vegg. Kjøkkenet er fra Ikea, men malt hvitt. Benkeplater og spisemøblemen er malt med bengalakk, en slitesterk og rimelig behandling. Stoler og bordben er arvet. Pendler fra Louis Poulsen i to størrelser henger over øya og langs veggen. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
HJEMMEKONTOR: I kjøkken- og spisesonen har Cathrine bygget en arbeidsstasjon som blant annet fungerer som leksested. Keramikkskålen er designet av svenske Kajsa Cramér. Også lysestaken i furu er svensk design. Styling: Kirsten Visdal.
HJEMMEKONTOR: I kjøkken- og spisesonen har Cathrine bygget en arbeidsstasjon som blant annet fungerer som leksested. Keramikkskålen er designet av svenske Kajsa Cramér. Også lysestaken i furu er svensk design. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
GODT LYSINNFALL: Det gamle arbeidskjøkkenet har adkomst fra hallen og leder inn til kjøkkenet. I dag er rommet både arbeidsrom og et sted å oppbevare og tilberede mat. Styling: Kirsten Visdal.
GODT LYSINNFALL: Det gamle arbeidskjøkkenet har adkomst fra hallen og leder inn til kjøkkenet. I dag er rommet både arbeidsrom og et sted å oppbevare og tilberede mat. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen

Ingenting handles på impuls, hver nye anskaffelse er nøye gjennomtenkt og har gjerne stått lenge på ønskelisten før den kommer i hus.

- Jeg er veldig fornuftig på den måten at jeg sparer til det jeg ønsker meg. Dessuten liker jeg å ha flere eksemplarer av samme gjenstand når jeg først finner noe jeg liker, sier Cathrine.

Både sofaer, lamper, hyller, og pyntegjenstander går igjen flere steder i litt ulike varianter.

- Noen synes kanskje jeg kunne hatt mer forskjellig interiør i et såpass stort hus, men jeg liker gjentagelse og synes det skaper en sammenheng, sier Cathrine.

For øyeblikket er det et teppe designet av Patricia Urquiola som står øverst på ønskelisten, men også her må det spares en stund.

KROSSER GÅRD: Våningshuset er lavere enn mange sveitserhus, men bygget i samme stil. Tvers over tunet ligger den røde låven der Cathrine har verkstedet sitt.
KROSSER GÅRD: Våningshuset er lavere enn mange sveitserhus, men bygget i samme stil. Tvers over tunet ligger den røde låven der Cathrine har verkstedet sitt. Foto: Foto: Trine Thorsen
GÅRDSHISTORIE: I hallen står en benk laget av den gamle inngangsdøren på gården. På veggen bak henger gamle bilder, kart, en kontrakt og gårdsgjenstander. Styling: Kirsten Visdal.
GÅRDSHISTORIE: I hallen står en benk laget av den gamle inngangsdøren på gården. På veggen bak henger gamle bilder, kart, en kontrakt og gårdsgjenstander. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
LUFTIG: En rommelig hall ønsker velkommen. Både stolen fra Hay
og takpendelen fra Ikea tar opp rillene i radiatoren på veggen - detaljer Cathrine har tenkt på. Styling: Kirsten Visdal.
LUFTIG: En rommelig hall ønsker velkommen. Både stolen fra Hay og takpendelen fra Ikea tar opp rillene i radiatoren på veggen - detaljer Cathrine har tenkt på. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
REV VEGGER: I andre etasje ble flere vegger revet for å gi gjennomlys, og beboerne har hentet frem gamle gulv og tak og malt alt hvitt. Styling: Kirsten Visdal.
REV VEGGER: I andre etasje ble flere vegger revet for å gi gjennomlys, og beboerne har hentet frem gamle gulv og tak og malt alt hvitt. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen
SVALST SOVEROM: En stubbe malt i grønnfargen "krystall" fungerer som nattbord. Klesstativet er fra Hay og kommodene fra Ikea. Blomsterpotten som henger opp ned i vinduet, heter Sky Planter og
kommer fra nederlandske Boskke. Styling: Kirsten Visdal.
SVALST SOVEROM: En stubbe malt i grønnfargen "krystall" fungerer som nattbord. Klesstativet er fra Hay og kommodene fra Ikea. Blomsterpotten som henger opp ned i vinduet, heter Sky Planter og kommer fra nederlandske Boskke. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Foto: Trine Thorsen

- Jeg vil jo gjerne ha to, sier hun.

Les også:

Landets mest eventyrlige bolig

"Unik mulighet" stod det i boligannonsen

Totalrenoverte svensk gård fra 1900-tallet