Bolig og visning
Fyller leiligheten med grønne epler og fargerikt høstløv
Boligstylister går stadig nye veier for å tiltrekke seg folk.
Mange velger å selge boligen sin om høsten, siden det gjerne regnes som en god tid for boligsalg. Det kan også være en gunstig periode om man ser etter hytte på fjellet.
Men det finnes mange objekter på markedet og det gjelder å fange oppmerksomheten til kjøperne. Det er ikke alltid nok å rydde rommene og vaske gulvet, litt styling kan være vel verdt tiden og pengene.
Boligstyling
Boligstyling har blitt et velkjent begrep og mange prioriterer en eller annen form for styling når de skal selge boligen sin. Når noen meglerhus velger ordinær boligstyling, sverger andre til kreative boligannonser med fiktive historier og poesi i bildetekstene.
I Sverige går enkelte meglerhus nye veier i jakten på kjøpernes oppmerksomhet. Fantastic Franc er opptatt av markedsføring, og styler blant annet med frukt for å skille seg ut fra mengden.
Styling med frukt
Også i Norge ser man nå eksempler på kreative og originale måter å presentere salgsobjekter på. Med glimt i øyet har privatmegleren gjort som svenskene og fylt en 4-roms leilighet på Vika med grønne epler og høstløv.
- En nesten tom leilighet skulle gjøres hyggelig med enkle midler, forklarer Ellen Enger, interiørkonsulent ved Privatmegleren Børke & Partners AS.
- Leiligheten har store, gode rom som det er enkelt å møblere visuelt. 30 kilo epler og fargerikt høstløv ga oss en frisk, hyggelig og annerledes presentasjon.
- Det er ikke noe vi gjør daglig, presiserer Kari Børke, daglig leder ved Privatmegleren på Stabekk. Men det er morsomt å gjøre noe annerledes av og til.
Forteller et eventyr
Generelt kaster flere meglerhus seg på den kreative bølgen i håp om å lokke til seg folk på visning. Eie eiendomsmegling forteller i en annonse en historie om huset og eiendommen.
Eneboligen på Jar i Bærum har ifølge annonsen en indianerskog og et sheriffkontor. Her er et utdrag fra historien i annonsen:
"Bringebær i fryseren. Buskene tar en pause. Indianerne, derimot, tar ikke pause, de er på raid. Lekestuen er blitt til sheriffkontor der cowboyene gjør seg klare til å fange banditter. Men bandittene vil ikke fanges. De vil ha boller og brus. Sheriffens isblå blikk gir klart svar. Her blir det brus. Den siste mohikaner raider lillesøsters teselskap. "
Originale bildetekster
Bildetekstene i annonsen skiller seg også ut:
Den eneste grunnen til å sette fra seg kaffekopp og solbriller må være å hente mer kaffe.
Peis. Bare må ha peis. Hvor ellers skulle man lage marshmallows?
Annonsens påvirkningskraft
Hvordan vil slike bilder påvirke leserne på interessenter som ser etter bolig på finn.no?
- Jeg regner med at eplene er et forsøk på å stikke seg ut fra de andre objektene som ligger ute, sier Erik Olson, professor i markedsføring på BI. Men siden det første bilde i annonsen ikke har en overdreven bruk av epler vil nok de fleste titte videre, om de da ikke er interessert i objektet av andre grunner, som beliggenhet, størrelse og lignende.
- Men om interessentene legger merke til eplene kan det nok vekke en nysgjerrighet og føre til økt visning av bildene, påpeker han. Dette betyr ikke nødvendigvis at det vil føre til flere kjøpere av boligen. Men forbrukere ønsker vanligvis å forstå årsaken bak noe de ser. En mulig reaksjon kan for eksempel være "hva er de prøver å distrahere meg fra ved å ha slike uvanlige bilder?" Og selv om negative tanker ikke oppstår, kan den artistiske stylingen faktisk resultere i skuffelse på visningen av eiendommen, siden den ansett som ordinær i forhold til forventningene bildene har skapt.
Økt sidevisning
Professoren mener at kreative og artistiske bilder etter stor sannsynlighet vil føre til økt visning av annonsen.
- Grunnen til det er at menneskehjernen automatisk ofrer mer oppmerksomhet på det som er uvanlig. Siden det er tusenvis av eiendommer på finn.no til enhver tid, kan det være vanskelig å bli lagt merke til. Men jeg tror det seerne ser på bildene i stor grad er avhengig av hva hensikten med bildene er. Kunstneriske bilder som dette kan være mer hensiktsmessig i en bolig avbildet i et boligmagasin, som for eksempel Bonytt, eller i utstillingsvinduet til en møbelforretning. Der er det mindre sannsynlig at kunsten blir tolket på en negativ måte, men heller sett på som noe morsomt eller kreativt.
Les også:
Her finner du de kuleste interiørbildene
Ordene som forteller halve sannheter i boligannonsene
Dette tør vi ikke spørre jordmor om
Denne saken ble første gang publisert 05/10 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.