Baderomsinnredning
Du kan kanskje gjette hva som er det viktigste for menn?
Så forskjellige er menn og kvinner på badet.
Hva skal til for at du skal kunne trives på badet? Svaret vil trolig varierer ut ifra om du er mann eller kvinne.
Vi deler nemlig ikke helt de samme oppfatningene av hva som er viktig på et baderom, det kommer frem i en landsomfattende undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av baderomsprodusenten Villeroy & Boch Gustavsberg.
- Undersøkelsen vår viser at interiør er mye viktigere for kvinner enn for menn. Kvinnene er opptatt av det visuelle inntrykket på badet, altså at at det er innbydende med matchende håndklær, duftlys og kremer, forteller Rebecca Duvemyr, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Villeroy & Boch Gustavsberg.
Spa eller duppedingser
Menn derimot, har ifølge undersøkelsen en annen oppfatning av hva som er viktig på badet.
- 30 prosent av mennene sier at god internettilgang er noe av det viktigste, slår Duvemyr fast.
Interiørarkitekt Åse Imset jobber med innredning av baderom. I sitt arbeid med kunder vet hun godt hva de ulike kjønnene er opptatt av. Hun er ikke er overrasket over opplysningene. For kvinner er et koselig bad det viktigste. Det skal minne opp et spa med god hylleplass, duftlys, plass til å legge fra seg håndkledet og mulighet for å kunne dempe lyset, sier Imset.
- Småbarnsmødre dessuten ofte ønsker en plass hvor de kan sette seg ned på badet, sier Imset.
Koselig eller praktisk
Hun forteller at kvinner ønsker soft-stråler i dusjen, mens mennene ønsker harde stråler, regndusj i taket og boblebadekar.
Viktig på badet:
Viktigst for kvinner:
38 prosent - like håndklær
38 prosent - luksuriøse produkter
26 prosent - duftlys og liknende
25 prosent - radio og musikk
15 prosent - god internettilgang
11 prosent - lesestoff tilgjengelig
7 prosent - friske blomster
Viktigst for menn:
29 prosent - god internettilgang
25 prosent - radio og musikk
18 prosent - lesestoff tilgjengelig
18 prosent - like håndklær
14 prosent - luksuriøse produkter
12 prosent - duftlys og liknende
6 prosent - friske blomster
(Tall fra undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av baderomsprodusenten Villeroy & Boch Gustavsberg)
- Menn drømmer om å ha TV på veggen samt dockingstasjon til mobilen sin. De synes det er greit med en plass hvor barbermaskinen kan stå med kontakten i alltid, slik at de slipper å rydde den vekk, sier interiørarkitekten.
Hun opplyser at i motsetning til kvinnene er ikke menn spesielt interessert i at det skal være koselig på badet.
- Men de ville nok ha merket det godt dersom kona tok alle tingene sine og dro. Da først vil man kanskje se hva ting og pynt har å si.
Duvemyr i Villeroy & Boch Gustavsberg forteller at undersøkelsen også viser at kvinner, unge og de uten barn bruker mest tid på badet, men også folk generelt bruker stadig mer tid på badet;
– Vi har sett en stor utvikling på rollen badet spiller i huset. Før var det fort inn og fort ut igjen, mens nå har badet blitt stedet for kvalitetstid alene i en hektisk hverdag.
Begge ønsker musikk
I undersøkelsen til Villeroy & Boch kommer det også frem at det å ha lesestoff tilgjengelig på badet og ikke minst muligheten til å høre på musikk eller radio er veldig viktig for menn. Dette kan interiørarkitekt Imset bekrefte.
- Muligheten for å spille musikk er en ting kundegrupper av begge kjønn ønsker seg. Riktignok ønsker mannen dette tilgjengelig gjennom tekniske duppedingser. Skal det være radio på badet, ønsker mannen å styre musikken gjennom en enhet, sier hun.
Imset forteller videre at kvinnene ikke er så veldig opptatt av om det er høyttalere i taket.
- De kan like gjerne ta med seg hele radioen inn på badet og plugge i ledningen, sier Imset.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Skeptiske til undersøkelsen
En som ikke er like sikker på at det er så store kjønnsforskjeller mellom menn og kvinner og trivsel på badet, er leder ved senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Anne-Jorunn Berg.
- Jeg tror trivsel på badet har sammenheng med hvor mye tid man har tilgjengelig og jeg tror faktisk ikke at menn og kvinner har så ulike preferanser som det kanskje ser ut til i undersøkelsen, mener hun.
Hennes kollega i samme fagfelt, forsker Marianne Inez Lien, stiller også spørsmålstegn ved om det som kommer frem i undersøkelsen er basert på hva man antar er kvinners preferanser. Hun mener markedsføringen av baderom og annet som handler om velvære og interiør er sterkt rettet mot kvinner.
- Jeg vil beskrive det som svært feminisert. Slik jeg ser det er nok faktorer som vegghengt toalett, om det er en eller to vasker på badet eller varmekabler i gulvet, noe som trolig rangeres høyere på trivselslisten enn like håndklær og duftlys eller lesestoff og radio. Dette gjelder nok for de aller fleste av oss og sannsynligvis uavhengig av kjønn, påpeker forskeren.
Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Klikk Bolig på Facebook.