Moderne arkitektur i Japan
I dette huset har de droppet vegger
Vegger ville bare være i veien mente arkitekten. Derfor satset han på åpne rom og stiger mellom etasjene.
I dag ønsker mange en åpen planløsning og måten å leve på dette gir deg muligheten til, og i mange nye hus satses det derfor på store allrom, hvor man kombinerer både stue, kjøkken og spiseplass. Men å benytte seg av åpne rom og flater for å øke følelsen av lys og plass i et hus er slett ikke bare et moderne fenomen.
Den sveitsiske arkitekten Le Corbusier utviklet nemlig for nesten 100 år siden sine ideer om hvordan hus aller helst skulle være, og i utgangspunktet bestod alle hjem designet av han av bare ett stort rom. Å dele inn i soner og seksjoner gjorde man ved hjelp av møbler, ikke vegger.
Ville maksimere gulvplass
Arkitekt Kazuyasu Kochi hos Kochi Architect's Studio innrømmer til arkitekturnettstedet Arch Daily å ha latt seg inspirere stort av Le Corbusiers ideer om arkitektur da han utviklet planene for boligen Amida House i byen Gotenba i Japan i fjor.
- Jeg tok utgangspunkt i hans tanker om Dom-Ino system, som legger vekt på å maksimere gulvplass i boligen, forklarer Kochi til nettstedet.
- Men for å få utnyttet tomten til det fulle i denne situasjonen, var vi nødt til å satse på et bygg over mer enn bare én etasje, slik at vi måtte også tenke litt utenfor Corbusiers kjerneideer.
Arkitekten forklarer at utfordringen han og teamet stod ovenfor, var å bevare forholdet mellom første og andre etasje i huset.
Le Corbusiers arkitektur
Et gjennomsnittlig hus tegnet av Le Corbusier besto i utgangspunktet av bare et stort rom. Det ble delt inn i seksjoner ved hjelp av møblene. En stueseksjon tok ca halvparten av grunnflaten, og var i full høyde. Resten av huset var delt i to etasjer, hvor den andre var åpen, tilsvarende en hems. Le Corbusier hadde fem prinsipper han brukte flittig spesielt i tidlig husdesign:
Bruken av stolper av armert betong sammen med et gulv av samme materiale, slik at hagen kunne fortsette under huset.
Bruken av takterasser for å minske arealet huset opptok.
Bruken av åpen løsning for å ha muligheten til fleksibel innredning og at man slapp å bruke plass på innvendige vegger.
Bruken av horisontale vinduer for å få en jevnere fordeling av lys.
Bruken av den slette fasaden som var mest funksjonell og estetisk.
(Kilder: Wikipedia, Architecture Now)
- Ifølge Le Corbusiers tanker skulle boliger aller helst bare holdes på ett og samme plan, men her var vi nødt til å bygge i høyden, og dermed var det en utfordring å skulle fordele rommene over flere etasjer, og samtidig beholde flyten og åpenheten.
Måtte tenke i 3D
Kochi forklarer at løsningen på utformingen av husets planløsning ble å tenke tredimensjonalt for å beholde flyten i boligen.
- Le Corbusier snakket også om at arkitektur er tredimensjonal, og snakker om fem punkter av arkitektur, forklarer arkitekten.
- I sitt system rundt dette forklarer han hvordan man også kan utnytte boliger horisontalt.
Arkitekten forklarer at det 115 m2 store huset nå er inndelt på en måte som også stemmer overens med den tradisjonelle japanske arkitekturretningen "Amida-kuji".
- Denne byggestilen brukes mye også i dag i Japan, forklarer Kochi.
- Det er interessant å tenke på at prosjektet begynte som en re-tolkning av Le Corbusiers Domino-system, men endte opp med å også gjenspeile en stil og teknikk som har dype røtter her i Japan.
Utsikten var viktig
Huset som ligger i Shizuoka regionen i Japan, har utsikt direkte mot landets høyeste fjelltopp, Mount Fuji.
- Det ble selvsagt en prioritet å utnytte utsikten, forklarer Kochi til design- og arkitekturnettstedet Designboom.
Arkitekten forklarer at hver etasje i huset har en ulik funksjon, og alle har ulik takhøyde.
- Det var viktig å få sosiale soner opp i høyden, slik at utsikten mot fjellet ble maksimert, forklarer Kochi.
- Andre soner og etasjer er knyttet til gulvet og bakken, mens andre er åpen rett mot himmelen.
Arkitekten forklarer at klientene ble svært fornøyde med resultatet.
- Jeg tror de setter stor pris på å kunne bo et sted hvor man har en følelse av å ha utsikt både mot natur og også det indre livet som foregår i huset.
Ingen vegger
Det er ingen indre vegger som deler opp interiøret i dette huset. Inngangsdelen ligger i midten av boligen, og fra her har man utsikt mot de ulike etasjene og sonene.
- Offentlige soner ligger i de øverste etasjene, slik at utsikten mot Mount Fuji blir et fokuspunkt, forklarer arkitekten.
- Mens private soner som soverom og bad ligger i de nederste etasjene.
Dette gjør at gjester som befinner seg i for eksempel spise- eller oppholdssonene ikke har utsikt mot de private baderommene i boligen.
Kochi forklarer at det var viktig for han og teamet å få gjort de ulike etasjene om til arkitektoniske blikkfang. Dette ble gjort ved å fortykke veggene på utsiden av de boksaktige etasjene.
Slik er "boksene" inndelt
Det er midten av boligen som er kontrollsonen og som gjør at beboerne kan bevege seg mellom de ulike etasjene av huset. Her klatrer man mellom etasjene enten ved hjelp av trapper eller stige-lignende konstruksjoner.
- Jeg kaller sonene frie seksjoner mer enn de egentlig er ulike etasjer, forklarer arkitekten.
- Ved å holde alt åpent, integreres alle soner i hverandre på en helt unik måte, og gjør at huset slik det fremstår i dag er svært funksjonelt og brukervennlig.
Les også:
Gjemte kjøkkenet under trappen
Her er trappene du aldri har sett maken til
På jakt etter inspirasjon til hjemmet? Her finner du tusenvis av lekre bilder
Den gamle togstasjonen ble designerbolig
Denne saken ble første gang publisert 01/01 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.