Norsk arkitektur:
Det kan se ut som et helt vanlig bad
Men badet tegnet av Sverre Fehn er en ekte designperle.
Sverre Fehn er eneste nordmann og andre skandinav med Pritzker-prisen, arkitekturens Nobel-pris. Dette badet forklarer litt av Fehns unike posisjon.
Noen ganger besøker du rom, hytter og hus som har en helt særegen utstråling, personlighet og kraft. Et eksempel på denne typen orginalitetet og arkitektur er den utrolige middelaldergården Gammel-Kleppe i Vågå. Ditto med den renskårne fjellhytta i Valdres tegnet av arkitekt Atle Aas. I samme klasse kommer den tøffe Oslo-villaen i betong signert Knut Hjeltnes.
Sverre Fehn er størst
I tillegg til disse eksemplene finnes det omring i landet en rekke originale prosjekter tegnet av Sverre Fehn - en av Norges og Nordens aller største arkitekter. Måten han bygget opp interiøret og dette badet i Villa Holme i Holmsbu på Hurum gir oss litt av forklaringen på hvorfor Fehn er blitt et så stort navn, langt utenfor landets grenser.
Badet er satt i høysetet
Dette badet med skinnende teglsteinvegger til alle kanter ligger i annen etasje - på det lyseste stedet i det massive betonghuset med sjøutsikt. - Der de fleste andre arkitekter og legmenn ville lagt stuen, sa byggherre, kunstmaleren Ingolf Holme til Bonytt i 1998.
Et sted i solen
Badekaret er plassert diagonalt midt i hjørnerommet, en løsning man sjelden ser. Den gjør sitt til at aftensolen faller raust inn i badesonen. Den betyr også at du i tillegg til å kunne nyte solskinnet midt i rommet etter arbeidstid, også har full utsikt mot de lave åsene omkring Holmsbu.
- Rommet og badekaret har den riktige retningen når du bader. Dette gir en viss følelse av frihet, selv om værelset ikke er så stort, kommenterte Fehn.
En streng og klar stil
Det kritthvite badekaret er innkledd i rødbrun teglstein og det supplereres av et hjørne dusjkabinett. Det har høye, svingbare glassvegger som kan klappes sammen slik at denne dusjsonen tar minimalt med plass når den ikke brukes. To sett firkantvasker, også de kritthvite understreker den strenge stilen i rommet.
Huset som samtaler med fjellet
- Jeg mener det det var riktig å tegne badet på denne måten i dette tilfellet, sa Sverre Fehn til oss 1998. Den røde teglsteinen tar opp i seg rødfargen på den stupbratte fjellveggen like bak huset. Og både badet og hele huset er tenkt som en samtale med fjellet som rager opp bak boligen, utdypet arkitekten som brukte mange år av sin karriere på dette prosjektet.
Det er ektheten som teller
Fordelen med at alle vegger på badet er bygget opp av hele murstein, er at når murearbeidet er gjort, er jobbben ferdig, forklarte Fehn. Det koster kanskje litt ekstra i starten å gjøre badet på denne måten, men dette tas igjen senere fordi du slipper å kle veggen med fliser eller andre materialer, sa arkitekten.
Varige materialer gir huset liv
Gulvet er belagt med Otta-skifer, i en blanding av vanlige grå og enkelte rustfargete gulvfliser. Denne kombinasjonen gir fine sjatteringer og liv i rommet. Våtsonen er støpt, slik som den i kjøkkenet i etasjen rett under. Benker og skap er også tegnet av Fehn og utført i furu. Her i huset skal du altså lete lenger etter standardløsninger.
Topparkitekten tok hele tegneprosessen
- Når jeg valgte en arkitekt av Sverre Fehns kaliber, måtte jeg gi ham frie hender, sa byggherre Ingolf Holme til oss i 1998.
Han opplevde dette badeværelset som et stort, vakkert møbel. Denne designoppgaven kunne ikke vært løst på en bedre måte mente han.
- Det er både en ansvarsfull og berikende oppgave å bevare dette fantastiske Sverre Fehn-huset for fremtiden, sier enken etter Ingolf Holme, Hanne Bukkstein til Bonytt.no
Hun får ofte henvendelser, ikke minst fra utlandet fra mennesker som vil se dette byggverket med egne øyne.
Se mer:
Glassdørene gjør alt for hytta
Hele familien bor på 11 kvadratmeter
Nå kommer de kule mini-hyttene
Denne saken ble første gang publisert 01/07 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.