INTERIØRTREND
– Du skal kose deg i høstens møbler
Høstens møbeltrend er preget av natur, Østen og mørke nattklubber.
- Nå har du lov til å kose deg litt. Høstens trender er preget av store, gode møbler og natur, sier trendanalytiker Lisbeth Larsen.
Hun har full kontroll på trendene som gjelder akkurat nå.
Naturtrenden fortsetter
Men hun kan også berolige oss med at interiørtrendene ikke beveger seg like fort som motebildet. Vi skal jo tross alt leve en stund med møblene vi kjøper.
- Natur har vært in en stund, og den trenden fortsetter, sier Larsen til klikk.no.
Det er tre hovedtrender vi skal være spesielt oppmerksomme på denne høsten og vinteren.
1) Rustikk stil
En litt mystisk stil. Stilmessig henter denne trenden inspirasjon fra Østen og Afrika.
Det er tyngre tremøbler og fargene er lilla, kobber, gull og mørke rød. Denne følger bohem-stilen i motebildet.
2) Nordisk stil
Møblene har et skandinavisk preg. Blåtoner, lettere møbler og lysere tresorter preger stilen. Her er det lov å hente naturen inn i stua, med kvister og skjell og farger fra naturen.
Skandinavisk design settes pris på i denne stilen.
3) Designstil
Mye mørkt og svart, og litt europeisk nattklubb-stemning. Skinnsofaer, mørke farger pyntes opp med gull.
Les mer om og se video hvor Lisbeth Larsen forklarer hvilke farger du bør satse på i høst:
Hyggelig og hjemmekoselig
Den minimalistiske stilen har holdt seg lenge, og til en viss grad skal det også denne vinteren være ribbet for masse dilldall og små pynteting.
- Men det skal være hyggelig, hjemmekoselig og litt mykt. Det skal synes at du lever der, men det skal ikke være for mye søtt og romantisk, sier Lisbeth Larsen, som forteller at vi kan krype opp i gode, store sofaer med ullpledd og puter når høstmørket kommer. Det er en del av trenden nå.
- Kvinner har makt
Bohus hadde tirsdag "Damenes aften" i sine lokaler på Skøyen, og Per-Ivar Ekeberg i Bohus sier at de nettopp vil satse ekstra mye på kvinner.
- Kvinner sitter med mye makt og tar ofte avgjørelsen på kjøp av møbler og interiør. De er pådriveren for å fornye hjemmet, akkurat som vi signaliserer i reklamen vår på TV. Vi kommer til å fortsette å henvende oss til kvinner også i fremtiden, sier Per-Ivar Ekeberg til klikk.no.
Spørsmål om trender? Send inn spørsmål til Anne Vestad, redaktør i rom123!
Denne saken ble første gang publisert 18/09 2008, og sist oppdatert 29/04 2017.