Slik løste arkitekten problemet med de historiske trærne
- Vi måtte utføre en eksorsisme på trærne
Trærne hadde voktet over familien i 35 år. Så måtte de hugges.
Det finnes mange eksempler på arkitektur som må rette seg etter både tomt og natur. I andre tilfeller er det naturen rundt som må vike for arkitektur og nybygg.
Det er også et kjent fenomen at mange arkitekter lar seg inspirere av naturen rundt når de skaper et bygg, mens andre igjen prøver å ta med seg naturen inn i bygget.
For arkitektene hos Hironaka Ogawa i Kagawa i Japan var det noen gamle trær og hva som skulle skje med dem som ble utfordringen da de skulle tegne et nytt tilbygg til et 35 år gammelt hus.
Sentimental verdi på trærne
Det var da husets datter giftet seg og begynte å lete etter et hjem at denne familien fikk ideen om å bygge ut hovedhuset for å gjøre rom for datteren og hennes nye ektemann. Til jobben med å tegne utbygget hyret familien arkitektene fra Hironaka Ogawa & Associates.
- I utgangspunktet var jobben med å tegne et påbygg til hovedhuset nokså rett frem og enkel, forklarer Ogawa til design- og arkitekturnettstedet Dezeen.
- Hovedhuset var 35 år gammelt, og nå skulle husets datter, som jo hadde vokst opp i dette hjemmet, få lage sitt eget hjem i det nye påbygget.
På delen av tomten hvor nybygget skulle stå, stod et par gamle trær som måtte fjernes for at det skulle bli plass til prosjektet.
- Så besøkte jeg tomten for første gang og fikk høre historien om hvordan familien plantet disse trærne da de flyttet hit for 35 år siden, forklarer Ogawa til nettstedet.
- Hvordan datterens tidligste barndomsminner dreide seg mye om lek i og rundt disse trærne, hvor de klatret, bygget hytter eller bare satt stille i skyggen av trærne og leste en bok.
Da bestemte arkitekten seg for at trærne måtte tas vare på.
Trærne måtte bli med inn
Det var umulig å gjennomføre planene for utbyggingen med trærne slik de stod på tomten, så trærne måtte felles før byggingen kunne gå i gang. Men arkitekten hadde nå selv latt seg fascinere av de sterke stolte trærne som definerte hagen rundt huset.
- Trærne måtte bli med inn i det nye tilbygget. Det var ingen annen løsning.
- Det to-etasjer høye tilbygger strekker seg ut over hagen til det originale huset, forklarer Ogawa.
- Og det var slik at trærne kom til å stå i veien. På grunn av byggemessige forhold lot det seg ikke gjøre å legge tilbygget mot en annen vinkel av huset så her måtte vi tenke alternativt.
Løsningen ble å hugge ned trærne - for så å plante dem på nytt på innsiden av huset.
- Trær som er så knyttet til selve historien til denne familien er for verdifulle til å bare hugge ned og kvitte seg med, forklarer Ogawa til den kjente arkitekturbloggen Arch Daily.
- De er en intrikat del av familiens historie og har beskyttet og voktet huset i mer enn 35 år.
Så i stedet for å kvitte seg med trærne, bestemte arkitekten seg for å gjøre dem til hovedelementet i det nye husets design og planløsning.
- Trærne kunne på denne måten få lov til å fortsette å være en del av familien, forklarer Ogawa.
- Og nå kunne vi også utnytte deres størrelse og styrke til mer enn bare en dekorasjon hagen.
Prest utførte eksorsisme
Det skulle vise seg å være litt av en jobb å få med seg de store trærne inn i huset.
- Vi måtte beholde trærne så intakt som mulig, forklarer arkitekten.
- Det vi endte opp med å gjøre, var å kutte trærne ned, med alle grener og også røtter intakt. Så reduserte vi trærnes vanninnhold ved å tørke dem i to uker, før de så ble tatt i bruk som strukturelle støttesøyler inne i det nye bygget.
Men før trærne kunne hogges, måtte en lokal japansk Shinto prest utføre en eksorsisme på trærne.
- Det var etter familien ønske, forklarer Ogawa.
- Og noe som etter japansk tradisjon skal gjøres når man hogger ned trær, for å beskytte seg mot eventuelle makter og ånder som måtte leve i det treet. Dette beviste igjen familien tilknytning til trærne.
Når dette var gjort, ble trærne plassert nøyaktig der de før hadde stått. Bare denne gangen på innsiden av veggen.
Senket gulvet for å gjøre plass
For å få plass til de høye trærne under taket på huset, måtte arkitekten senke gulvet på tilbygget til under normalt bakkenivå.
- Det er dobbel takhøyde i de sentrale sonene i huset, stue, spisestue og kjøkken, forklarer Ogawa.
- Så her kom trærne virkelig til sin rett og sin fulle høyde.
Et messaninnivå strekker seg rundt grenene på de store trærne, og gir plass til soverom og kontor.
- Baderommene er gjemt under messaninen, og tilhører de mer private sonene av huset.
Vegger og tak er malt i hvitt, noe som gjør at de naturlige fargene på de to trærne får lov til å komme ekstra godt frem.
Arkitekten tror trærne kommer til å fortsette å bety mye. Også i fremtiden.
- Når dette huset en gang rives og en ny bygning konstrueres på denne tomten, kanskje av etterkommere av familien som bor her i dag, kanskje om hundre år, er jeg helt sikker på at man kommer til å fortsette å ta vare på disse trærne. De kommer til å brukes og elskes igjen, i en eller annen form.
Les også:
Her finner du tusenvis av interiørbilder
Er dette verdens minste hotellrom?
Slik fikk de plass til hage midt i Tokyo
Dette huset er bygget som en landsby
Denne saken ble første gang publisert 11/03 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.