Norsk arkitektur av Knut Hjeltnes

Arkitektens villa-mesterverk i Oslo

Med sine varme, sensuelle farger og materialer har villaen en sydlansk stemning.

MIDDELHAVSHUS I HOVEDSTADEN: Den buete villaen i duse farger og rustikke materialer - pluss plast - er en ekte sommerperle ikke langt fra sjøen. Design av arkitekt, professor Knut Hjeltnes.
MIDDELHAVSHUS I HOVEDSTADEN: Den buete villaen i duse farger og rustikke materialer - pluss plast - er en ekte sommerperle ikke langt fra sjøen. Design av arkitekt, professor Knut Hjeltnes. Foto: FOTO:Sandra Aslaksen
Sist oppdatert

Når en dyktig arkitekt får tilstrekkelig med spillerom og kan utfolde seg kreativt, kan det skje spennende ting.

Hun kan utnytte tomten på en best mulig måte, finorganisere huset og uteplasser i samsvar med beboernes behov.

Dette ser du med all tydelighet i denne sommerhytta som er lirket inn mellom blanksurte svaberg, det utrolige trekanthuset som langt fra er A-4 - og stålkuppel baderommet som går over tre etasjer.

Mur- og trehuset vi ser her ligger ikke langt fra Oslo sentrum, og har god plass rundt seg. Hagen skjermes av høye løvtrær.

Allerede ved inngangen til eiendommen aner vi at dette er et spesielt sted. Store deler av tomten kranses av et gjerde laget av flettete kvister. Denne diskré løsningen er det svært gamle tradisjoner for her i Oslo får vi vite av husets eier.

Gammelt 60-tallshus

Byggherrene forteller at de lot arkitektproffessor Knut Hjeltnes dikte videre på grunnmuren av et gammelt seksitallshus som sto her.

SYDLANSK STEMNING: Lyse terrakottafarger på deler av veggene og toskansk travertin på uteplassen skaper en sydlandsk atmosfære i Oslo-villaen. Lengst bak trapp opp til takterrassen. Den buete veggen i plastkanalplater gir huset en helt spesiell letthet.
SYDLANSK STEMNING: Lyse terrakottafarger på deler av veggene og toskansk travertin på uteplassen skaper en sydlandsk atmosfære i Oslo-villaen. Lengst bak trapp opp til takterrassen. Den buete veggen i plastkanalplater gir huset en helt spesiell letthet. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
TRIPP TRAPP TERRASSE:  Uterommmet utenfor stue og kjøkken trapper seg ned mot den fredelige hagen. De lyse steinhellene i spesialformater er av toskansk travertin.
TRIPP TRAPP TERRASSE: Uterommmet utenfor stue og kjøkken trapper seg ned mot den fredelige hagen. De lyse steinhellene i spesialformater er av toskansk travertin. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen

Dette nye arkitekthuset, som er dekket med en utrolig vakker, varm terrakottapuss er smalere enn det forrrige.

Og nettopp denne innsmalningen midt på huskroppen åpnet for å lage en avtrappet terrasse i sydlandsk stil langs store deler av fronten av huset.

Kjøkkenet er husets suverene sentrum

- Denne terrassen rett mot sør inspirerte i neste omgang arkitekten til å legge kjøkkenet midt i det langsmale huset.

- Kjøkkensonen ligger tre trinn opp fra stuen som ligger i nivå med hagen, og kjøkkenet funger nesten som en kommandobro i huset, forteller kvinnen i huset til Bonytt.no

Hun viser til at fra dette kjøkkenet kan hun se til begge sider av huset, ned i stue og bibliotek - og opp til et større arbeidsværelse i annen etasje.

RUSTIKK VEGG: - Den viktigste grunnen til at de pussete flatene er så fine, er at veggene ble murt med en viis tilsiktet unøyaktighet, sier arkitekt Hjeltnes.  Det vil si at steinene ikke ligger helt presist i plan. Disse ujevnhetene skaper et rikt fargespill, liv og variasjon i overflatene både inne og utvendig.
RUSTIKK VEGG: - Den viktigste grunnen til at de pussete flatene er så fine, er at veggene ble murt med en viis tilsiktet unøyaktighet, sier arkitekt Hjeltnes. Det vil si at steinene ikke ligger helt presist i plan. Disse ujevnhetene skaper et rikt fargespill, liv og variasjon i overflatene både inne og utvendig. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
FILTRERER DAGSLYSET: De robuste plastkanalplatene slipper gjennom dagslys uten at det blir innsyn inn i rekken av soverom som ligger langsetter den kule gangen.
FILTRERER DAGSLYSET: De robuste plastkanalplatene slipper gjennom dagslys uten at det blir innsyn inn i rekken av soverom som ligger langsetter den kule gangen. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
FULL OVERSIKT OVER STUEN: Her ser du hvordan den langsmale stuen ligger i plan med hagen. Den fortsetter på en naturlig måte over i biblioteket som vender mot den japanske delen av hagen. Den har blant annet en dam som får regnvann direkte fra taket på huset. Skyvbare klebersteinplater kan dekke sidene på dobbeltpeisen som ligger på gulvnivå. Til høyre trpp opp til kjøkkenet. Det ligger som en kommandobro midt i huset. Gulv og trapper i eik fra Øydna  Sagbruk. Salongbordet foran er spesiallaget til huset.
FULL OVERSIKT OVER STUEN: Her ser du hvordan den langsmale stuen ligger i plan med hagen. Den fortsetter på en naturlig måte over i biblioteket som vender mot den japanske delen av hagen. Den har blant annet en dam som får regnvann direkte fra taket på huset. Skyvbare klebersteinplater kan dekke sidene på dobbeltpeisen som ligger på gulvnivå. Til høyre trpp opp til kjøkkenet. Det ligger som en kommandobro midt i huset. Gulv og trapper i eik fra Øydna Sagbruk. Salongbordet foran er spesiallaget til huset. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
SANESLIG STED FOR DRØMMER: Biblioteket er familiens favorittrom. Det er passe stort, og blir derfor intimt. Via de lavtsittende vinduene får beboerne kontakt med den  japanske delen av hagen rett utenfor. Her er det blant annet en zen hagedam som får tilførsel av regnvann fra taket. Skinnsofa fra Erik Jørgensen og langflossset teppe fra Holedesign.
SANESLIG STED FOR DRØMMER: Biblioteket er familiens favorittrom. Det er passe stort, og blir derfor intimt. Via de lavtsittende vinduene får beboerne kontakt med den japanske delen av hagen rett utenfor. Her er det blant annet en zen hagedam som får tilførsel av regnvann fra taket. Skinnsofa fra Erik Jørgensen og langflossset teppe fra Holedesign. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
SKREDDERSYDDE HYLLER: Se hvordan de tolide trehyllene strekker seg  fra vegg til vegg i biblioteket. Dette er enkel, effektiv og harmonisk interiørarkitektur.
SKREDDERSYDDE HYLLER: Se hvordan de tolide trehyllene strekker seg fra vegg til vegg i biblioteket. Dette er enkel, effektiv og harmonisk interiørarkitektur. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
TRE I HØYSETET: Den klassiske gyngestolen signert den danske møbelkunstner Hans J. Wegner passser med sin form og utsøkte materialer inn i stuerommet. Her er det også mulig å se hvor tett kontakt dette værelset har med den gamle hagen med de høye løvtrærne.
TRE I HØYSETET: Den klassiske gyngestolen signert den danske møbelkunstner Hans J. Wegner passser med sin form og utsøkte materialer inn i stuerommet. Her er det også mulig å se hvor tett kontakt dette værelset har med den gamle hagen med de høye løvtrærne. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen

Den lange, smale stuen har ekstra stor takhøyde og et gulv av massive eikeplanker.

PRIKKEN OVER I-EN: Antikviteter som dette eksotiske skatollet passer i et slikt sanselig og variert interiør.
PRIKKEN OVER I-EN: Antikviteter som dette eksotiske skatollet passer i et slikt sanselig og variert interiør. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen

Via rekken av viduer som går fra gulv til tak får beboerne hagen nesten rett inn i stuerommet. Deriblant to høye, flotte løvtrær. De er rester av en fordums alle, og de er tomtens store stolthet.

Dobbeltpeis

Den svakt rustikke peisveggen med innebygde skyvedører i kleberstein fungerer som en romdeler mot biblioteket like ved.

Peisen er dobbeltpeis. Det vil si den har et ildrom som begge rom nyter godt av. Et annet, separat ildsted henvender seg mot kjøkkenet.

Åpner mot hagen

Bilblioteket ligger i direkte forlengelse av stuen og har et kjempevindu som vender opp mot kjøkkenet. I tillegg har bibliotektet vinduer helt ned mot gulvet.

ET HELSTØPT HUS: Hele huset preges av solide byggematerialer og ditto møbler.
ET HELSTØPT HUS: Hele huset preges av solide byggematerialer og ditto møbler. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
KUNST OG KULTUR: Maleriene i huset, som dette Hardangervidda- motivet i kjøkkenet avspeiler også den ro som hersker i denne villaen.
KUNST OG KULTUR: Maleriene i huset, som dette Hardangervidda- motivet i kjøkkenet avspeiler også den ro som hersker i denne villaen. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen

Disse gir eierne utsyn til en japaninspirert hage på bakken rett utenfor.

- Dette er det sanseligste rommet i huset. Rommet er ikke større enn at det føles intimt. Sitter du i skinnsofaen ser du rett inn i flammene i ildstedet.

- Kikker du ut, ser du hagedammen. I dette vannspeilet reflekteres himmelen på en magisk måte. Og her samles regnvannet når det fosser ned fra taket, forteller eierne.

Plastvegger fra gulv til tak

Den buete gangen på over femten meter er det mest oppskiktsvekkende rommet i annen etasje. Den er kledd med gjennomskinnelige plastkanalplater og knytter sammen en rekke soverom.

Tanken med dette er rett og slett at lyset skal slippes inn i gangen uten at det blir innsyn i rommene innenfor.

SPISESTUE I SÆRKLASSE: I spisestuen som ligger like ved det åpne kjøkkenet ser du både ned i hovedstuen og biblioteket og via et stort vindu opp til deler av annen etasje. Rundt det ovale trebordet står Hans J.Wegners Kina-stoler. De passer utmerket i et hus som dette.
SPISESTUE I SÆRKLASSE: I spisestuen som ligger like ved det åpne kjøkkenet ser du både ned i hovedstuen og biblioteket og via et stort vindu opp til deler av annen etasje. Rundt det ovale trebordet står Hans J.Wegners Kina-stoler. De passer utmerket i et hus som dette. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
GODE ROMFORBINDELSER: Det er lagt vekt på å lage skiller og åpninger til naturen. Kjøkkenskapene er gjennomskinnelige og ser derfor ut som en del av vinduet. Foran ser du glasert keramikk fra Kvist, og litt av Wegners Kina-stol. Bordet i front er spesiallaget til disse stolene.
GODE ROMFORBINDELSER: Det er lagt vekt på å lage skiller og åpninger til naturen. Kjøkkenskapene er gjennomskinnelige og ser derfor ut som en del av vinduet. Foran ser du glasert keramikk fra Kvist, og litt av Wegners Kina-stol. Bordet i front er spesiallaget til disse stolene. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
LYS I NISJER: Også i badeværelset får dagslyset spille hovedrollen. Her ser du hvordan deler ytterveggen er laget av glassbyggestein. Rustikke gulvfliser av toskansk travertin.
LYS I NISJER: Også i badeværelset får dagslyset spille hovedrollen. Her ser du hvordan deler ytterveggen er laget av glassbyggestein. Rustikke gulvfliser av toskansk travertin. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen
BAD I ZEN STEMNING: Det ovale badekaret i plan med gulvet ligger i annen etasje, og har en lufteveranda til nærmeste nabo.
BAD I ZEN STEMNING: Det ovale badekaret i plan med gulvet ligger i annen etasje, og har en lufteveranda til nærmeste nabo. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen

Badet er østvendt og har glassbyggesteinfelter innfelt i veggen. Dermed får morgensolen slippe forsiktig inn i rommet.

Et premiehus

- Dette er langt på vei et ensfarget hus. Bak den varsomme fargesettingen lå et ønske om en bolig hvor dagens og årstidenes vekslinger får komme til sin fulle rett, forteller arkitekt, professor Knut Hjeltnes.

De ikkebærende ytterveggene er behandlet med en karakteristisk, terrakottarød stucco lustro. Dette er en gammel, italensk pussteknikk som gir et fint lysspill i overflatene.

I 2000 fikk dette huset Grosserer Harald Sundts premie for fremragende arkitektur i Oslo.

KULT MED KRYSSFINER: Flere av de mindre rommene i huset er kledd med vakre og slitesterke kryssfinerplater. Her ser du trappen som leder opp til den lange, smale buegangen i annen etasje.
KULT MED KRYSSFINER: Flere av de mindre rommene i huset er kledd med vakre og slitesterke kryssfinerplater. Her ser du trappen som leder opp til den lange, smale buegangen i annen etasje. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen

Les også:

Denne villaen har du ikke sett maken til

Se arkitektens familevennlige sommerhytte

Ferdighytte i særklasse

Nå kommer de kule minihyttene

ET MAKELIG HOVEDSOVEROM: Sidelyset skaper en lett og luftig atmosfære i denne delen av annen etasje. Legg merke til det vare samspillet mellom gulvplankene i eik og kryssfinerpalene på veggen.
ET MAKELIG HOVEDSOVEROM: Sidelyset skaper en lett og luftig atmosfære i denne delen av annen etasje. Legg merke til det vare samspillet mellom gulvplankene i eik og kryssfinerpalene på veggen. Foto: FOTO: Sandra Aslaksen

Hytta som får folk til å klikke

- Huser er bygd i Bratsberg tegl. Inne er den sekkeskurt i en grågulbrun fargetone. Ikkebærende yttervegger har  
terrakottarød stucco lustro, Settef Marmorella, sier arkitekt Knut Hjeltnes.
- Huser er bygd i Bratsberg tegl. Inne er den sekkeskurt i en grågulbrun fargetone. Ikkebærende yttervegger har terrakottarød stucco lustro, Settef Marmorella, sier arkitekt Knut Hjeltnes. Foto: FOTO: Signe Dons
Villa arkitekt Knut Hjeltnes
Villa arkitekt Knut Hjeltnes Foto: Tegning: Knut Hjeltnes
Villa arkitekt Knut Hjeltnes
Villa arkitekt Knut Hjeltnes Foto: Tegning: Knut Hjeltnes
Villa arkitekt Knut Hjeltnes
Villa arkitekt Knut Hjeltnes Foto: Tegning: Knut Hjeltnes
Villa arkitekt Knut Hjeltnes
Villa arkitekt Knut Hjeltnes Foto: Tegning: Knut Hjeltnes

Denne saken ble første gang publisert 05/05 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også