Norsk arkitektur: Tommie Wilhelmsen

Denne villaen har du ikke sett maken til

Eneboligen med de runde formene ser ut til å flyte over det paddeflate jærlandskapet.

HØYT HEVET: Med en sokkel i betong virker det som Villa Joa Alle nesten  letter på toppen av åsryggen.
HØYT HEVET: Med en sokkel i betong virker det som Villa Joa Alle nesten letter på toppen av åsryggen. Foto: FOTO: Espen Grønli
Sist oppdatert

Villa Joa Alle signert arkitekt Tommie Wilhelmsen er noe for seg selv. Den hever seg litt over bakkenivå, og det ser nesten ut som hele huset er i ferd med å løfte seg og forlate moder jord.

Det er ikke så rart ettersom inspirasjonskilden til dette huset var et fly som lander.

Et interiør mot storhavet

- Bygningen er 16 meter lang og den har en sammenhengende glassfasade i øverste etasje. Dette medfører blant annet at hovedoppholdsrommene åpner seg fullstendig mot havet og jordene i nordvest, kommenterer arkitekt Wilhelmsen til Bonytt.no.

Flere kule prosjekter

Han har tidligere også gjort seg bemerket med oppsiktsvekkende arkitektur. Blant annet med et utsiktspunkt som henger mange hundre meter over Aurlandsfjorden og spektakulære villaer. Fjorten av disse er beskrevet i en egen bok.

Både tung og myk kropp

Men til tross for det faktum at huset på Sola har en svært kompakt konstruksjon og blytunge materialer, ligger bygningen mykt og ledig på toppen av en åsrygg. Slik sett glir den naturlig inn i det bølgende terrenget omkring.

MYK MODERNISME: Den avrundete formen gir huset en sjelden karakter.
MYK MODERNISME: Den avrundete formen gir huset en sjelden karakter. Foto: FOTO: Espen Grønli

Inspirert av funksjonalistene

BØLGET: Det bøyde treet gir huset visuell ro. Hvit Bahnsen hvilestol tegnet av arkitekt Jørn Utzon. Eikematerialer fra Øydna Bruk i Lyngdal.
BØLGET: Det bøyde treet gir huset visuell ro. Hvit Bahnsen hvilestol tegnet av arkitekt Jørn Utzon. Eikematerialer fra Øydna Bruk i Lyngdal. Foto: FOTO: Espen Grønli

- I norsk sammenheng er særlig de første husene til Tommie Wilhelmsen spesielle, sier Eirik T. Bøe, kunsthistoriker og fagansvarlig for arkitektur i Store Norske Leksikon til Bonytt.no. Wilhelmsen lager boligene slik som funksjonalistene gjerne ville ha dem; svært åpne og luftige. Men det er altså først i våre dager at teknikken gjør dette fullt ut mulig, sier eksperten.

Svevende, skulpturelle former

Bøe tilføyer at det er interessant å se hvordan Wilhelmsen ofte legger bygningene sine på sokler hevet litt over terrenget. Dette gir dem en særegen, skulpturell form.

Fremhever, ikke underkaster seg landskapet

Kunsthistorikeren presiserer at begrepet organisk som ofte brukes om Tommie Wilhelmsens boliger ikke handler om at denne arkitekten ønsker å underkaste seg landskapet - slik som eksempelvis norske arkitektpionerer som Knut Knutsen og Wenche Selmer gjorde seg til talsmenn for.

Lekenhet og velbehag

- Min ambisjon var å skape et uttrykksfullt og lekent hus som også var enkelt, forklarer Wilhelmsen. I tillegg til å gi beboerne beskyttelse mot vær og vind, skulle den gi eierne glede og velbehag, sier han.

Terrassert mot havet

TO INNGANGER: Fra baksiden ser vi at hovedetasjen har to innganger. Husets areal er to hundre kvadratmeter over to etasjer.
TO INNGANGER: Fra baksiden ser vi at hovedetasjen har to innganger. Husets areal er to hundre kvadratmeter over to etasjer. Foto: FOTO: Espen Grønli
ET VEL ORGANISET UTEOMRÅDE: Huset er rent og rundt i formen og med fiks ferdige trapper og terrasser.
ET VEL ORGANISET UTEOMRÅDE: Huset er rent og rundt i formen og med fiks ferdige trapper og terrasser. Foto: FOTO: Espen Grønli

Arkitekten legger til at dette huset ellers er utformet som en slags landskapsterrasse. Dette spesielle grepet fikk Wilhelmsen idé til etter blant annet å ha sett hvordan klassiske, italienske og sydfranske boliger åpner seg raust mot Middelhavet.

Fremhever de svungne formene.

En ting er at Wilhelmsen brukte materialer som skulle være gode å ta på. I tillegg valgte han spesielle materialkombinasjoner for å fremheve husets myke kurver.

Dette synes ekstra godt i giesteinngangen i øverste nivå. Her fortsetter gulvmaterialene i hvitoljet eik oppetter veggen og videre til at de dekker hele himlingen.

Grenseløs hovedetasje

Hele hovedetasjen med stuer og kjøkken er formet som ett eneste stort rom. Her finner ingen avgrensinger i form av terskler eller skillevegger. Det er selve møbleringen som danner de ulike soner for enten arbeid og hvile i dette huset.

RÅ MIKS: Lomas stoler fra Montis og Baseline modulsofa fra Eilertsen. Valnøtt sofabord fra danske Cinal. Lyddempende himlingsplater.
RÅ MIKS: Lomas stoler fra Montis og Baseline modulsofa fra Eilertsen. Valnøtt sofabord fra danske Cinal. Lyddempende himlingsplater. Foto: FOTO: Espen Grønli
LEKENT: Enkelte fargerike innslag og moderne møbler passer i denne type avansert, men like vel leken arkitektur.
LEKENT: Enkelte fargerike innslag og moderne møbler passer i denne type avansert, men like vel leken arkitektur. Foto: FOTO: Espen Grønli
RUND FORM: Inngangspartiet sett fra kjøkkensonen. Her ser du hvordan eikegulvet går opp langs veggen og til taket.
RUND FORM: Inngangspartiet sett fra kjøkkensonen. Her ser du hvordan eikegulvet går opp langs veggen og til taket. Foto: FOTO: Espen Grønli
EN KRITTHVIT VERDEN: Hovedetasjen på hundre kvadratmeter er oppsiktsvekkende ren og lys - og med buet bakvegg. En egen hylle for tv stikker rett ut fra den bøyde veggen.
EN KRITTHVIT VERDEN: Hovedetasjen på hundre kvadratmeter er oppsiktsvekkende ren og lys - og med buet bakvegg. En egen hylle for tv stikker rett ut fra den bøyde veggen. Foto: FOTO: Espen Grønli
MYKT MOT HARDT: Renlinjete møbler og pledd designet av den delvis Oslo-baserte designer Sari Syvalouma matsjer hverandre.
MYKT MOT HARDT: Renlinjete møbler og pledd designet av den delvis Oslo-baserte designer Sari Syvalouma matsjer hverandre. Foto: FOTO: Espen Grønli

Landskapet er en del av innredningen

Resultatet er elegant - ikke minst fordi naturen rett utenfor stuedøren bidrar og blir et eget, stadig skiftende oppleveseselement i huset.

En tradisjonell underetasje

Underetasjen er oppdelt i de mer tradisjonelle værelsestyper alle kjenner; soverom, garderober, bad , kontor, teknisk rom og vaskerom.

Glassvegg åpner til betongterrasse

HØYREIST: Stålampen Palluco matsjer dette moderne miljøet på en utmerket måte.
HØYREIST: Stålampen Palluco matsjer dette moderne miljøet på en utmerket måte. Foto: FOTO: Espen Grønli
OVERSIKT OVER KJØKKENSONEN: Selv om Bravio-kjøkkenet i eik og aluminium fra Bolink er laget helt åpent, oppleves det som skjermet og tilbaketrukket. Softline barstoler i beiset eik. Lysplan utført av Consept Design.
OVERSIKT OVER KJØKKENSONEN: Selv om Bravio-kjøkkenet i eik og aluminium fra Bolink er laget helt åpent, oppleves det som skjermet og tilbaketrukket. Softline barstoler i beiset eik. Lysplan utført av Consept Design. Foto: FOTO: Espen Grønli
SAMSPILL I STUEN: Røde Date stoler fra Stokke ved bordet fra Welløv+Ottesen. Bilde av Anita Tjemsland og Cinal veggreol.
SAMSPILL I STUEN: Røde Date stoler fra Stokke ved bordet fra Welløv+Ottesen. Bilde av Anita Tjemsland og Cinal veggreol. Foto: FOTO: Espen Grønli
ET HUS MED SONER: Stuen ligger i forkant av kjøkkenet og åpner seg mot utsikten. Knallrøde Date stoler fra Varier.
ET HUS MED SONER: Stuen ligger i forkant av kjøkkenet og åpner seg mot utsikten. Knallrøde Date stoler fra Varier. Foto: FOTO: Espen Grønli
SONEDELT: Oppholdsetasjen er som et eneste stort rom med soner. Hvilestoler fra Varier og Baseline modulsofa fra Eilertsen. Store Revigres gulvfliser fra Mur&Bygg. Palluco skjenk med stålfront.
SONEDELT: Oppholdsetasjen er som et eneste stort rom med soner. Hvilestoler fra Varier og Baseline modulsofa fra Eilertsen. Store Revigres gulvfliser fra Mur&Bygg. Palluco skjenk med stålfront. Foto: FOTO: Espen Grønli

Fra stuen åpner brede skyvedører ut til en terrasse som ligger i plan med åskammen. Det virker som den knapt berører terrenget.

Himmelen over Jærhavet

- Jeg tror det ofte legges for liten vekt på at hus skal gi eierne livsglede og energi, sier arkitekt Tommie Wilhelmsen til venstre. Her sammen med utbyggeren, Per Inge Hamre i Husgalleriet.

- En godt utført bolig kan faktisk være en slags oppvisning i livskunst. Og da tenker jeg på at bygningen viser evne til å sette pris på de nære ting som himmelen over Jærhavet eller endeløse åkrer med kornaks som vaier i vinden.

Som et fly som lander

ENORM UTSIKT: Terrassen rett utenfor kjøkkenet  hviler på toppen av åsryggen. Bred glass skyvedør i fasaden. Foscarini Blob utelampe.
ENORM UTSIKT: Terrassen rett utenfor kjøkkenet hviler på toppen av åsryggen. Bred glass skyvedør i fasaden. Foscarini Blob utelampe. Foto: FOTO: Espen Grønli
KONTAKT MED LANDSKAPET: Fra baksiden ser vi hvordan huset forholder seg til omgivelsene. Utenfra ser vi også et gløtt av stuen.
KONTAKT MED LANDSKAPET: Fra baksiden ser vi hvordan huset forholder seg til omgivelsene. Utenfra ser vi også et gløtt av stuen. Foto: FOTO: Espen Grønli
NEDENFRA OG OPP: Fra den tradisjonelle underetasjen leder en hypermoderne trapp.
NEDENFRA OG OPP: Fra den tradisjonelle underetasjen leder en hypermoderne trapp. Foto: FOTO: Espen Grønli
NED TIL SMÅROMMENE: Trappen fra kjøkkensonen leder ned til en rekke smårom. Fra vinduet på baksiden av huset flommer dagslyset ned i trapperommet.
NED TIL SMÅROMMENE: Trappen fra kjøkkensonen leder ned til en rekke smårom. Fra vinduet på baksiden av huset flommer dagslyset ned i trapperommet. Foto: FOTO: Espen Grønli

- Ellers var konturen av et fly som går inn for landing en av mine viktigste inspirasjonskilder til denne Sola-villaen. Satt helt på spissen er dette huset bare en, eneste strek avslutter arkitekt Tommie Wilhelmsen.

Grunnplan hovedetasje
Grunnplan hovedetasje Foto: Tommie Wilhelmsen

- Tommie Wilhelmsens sterke side som arkitekt er at han er det jeg vil kalle en kunstner.Han tegner boliger som blir lekne, mener boligutvikler Per Inge Hamre i Husgalleriet.

Les mer :

Se hva som skjer når arkitektur møter natur

Arkitektenes drømmekjøkken

- Jeg har ingen ferdige teorier, diagrammer eller poetiske vers som forklarer husene jeg tegner, sier arkitekt Tommie Wilhelmsen til venstre.  Her sammen med Per Inge Hamre i Husgalleriet. Han har samarbeidet med arkitekter i en årrekke.
- Jeg har ingen ferdige teorier, diagrammer eller poetiske vers som forklarer husene jeg tegner, sier arkitekt Tommie Wilhelmsen til venstre. Her sammen med Per Inge Hamre i Husgalleriet. Han har samarbeidet med arkitekter i en årrekke. Foto: FOTO: Espen Grønli

Over 1000 inspirende interiørbilder

Jeg vil ha Klikk.no Boligs nyhetsbrev

Denne saken ble første gang publisert 03/08 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også