Arkitektur: Femkantet hus i Japan
- Firkanthus passet ikke, så vi bygget en femkant
Sjekk den japanske løsningen.
Da den lille familien på tre skulle bygge seg hus ønsket de å bo i nærheten av sine foreldre, og valgte derfor nabotomten.
Denne tomten var ikke stor nok til et ordinært, kvadratisk hus, og den japanske arkitekten måtte tenke utenfor boksen.
- Siden det ikke var plass til et kvadratisk hus valgte jeg å bygge et femkantet hus med et tradisjonelt halmtak, for å harmonere med det urbane uttrykket i nabolaget, forteller arkitekt Kazuya Morita, fra Kazuya Morita Architecture Studio til klikk.no.
Inspirert av tradisjonelle Japanske teknikker
Huset, som befinner seg i Tsushima City, en liten landsby i Japan, er bygget etter tradisjonelle japanske teknikker. Japanske hus ble ofte bygget på utradisjonelle tomter og områder, og ved å utnytte det ledige området maksimalt.
- Selv om huset har en femkantet gulvplan ble det konstruert med tradisjonelle metoder i tre, og avsluttet med hvit gips på veggene for å skape runde hjørner, forklarer Morita.
Til taket ble det brukt halm. Det ble valgt materialer som tre, gips og halm siden det er de materialene som blir brukt i tradisjonelle Japanske hus.
Tradisjonelt møter moderne
Det unge paret ville ha et moderne hjem, men med komfortable og gjenkjennelige elementer som kunne minne dem om deres japanske bakgrunn og røtter. Men de ønsket ikke at det tradisjonelle uttrykket skulle stå i veien for verken størrelsen eller det estetiske.
- For å skape en komfortabel bosituasjon i huset satte vi opp fem buede vegger som separerer interiøret, under det kuppelformede taket, forteller Morita.
I sentrum av huset kommer alle rommene sammen, og her det det sosale oppholdsrommet. Det blir en slags myk separasjon mellom rommene, forklarer han. Man kan ikke se de andre personene, men man kan føle dem på samme måte som man kan med tradisjonelle japanske papirvegger.
- De store vinduene sørger for at det kommer naturlig lys inn fra alle kanter av huset.
Konsept
Morita har kalt konseptet sitt "internasjonalt mindretall".
Med det mener han at stål og betong betegnes som majoriteten i den moderne arkitekturen, i den forstand at det blir mest brukt. Han er selv interessert i de materialene som blir mindre brukt, som for eksempel tre, gips, stein og halm.
- Selv om disse materialene kan betegnes som lokale produkter, finner man de over hele verden. Vi kan derfor karakterisere dem som internasjonale, avslutter han.
- Derfor har jeg kalt konseptet "internasjonalt mindretall".
Den heldige kombinasjonen mellom gammelt og nytt har skapt et spennende interiør og et eksteriør som harmonerer med omgivelsene.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 01/04 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.